Lokala jobbspår skapar jobb åt nyanlända i hela landet

Report this content

Drygt 5700 nyanlända har under året påbörjat ett lokalt jobbspår och på så sätt tagit ett steg in på arbetsmarknaden. Det visar Delegationen för unga och nyanlända till arbete (Dua) i en första redovisning av resultaten för Duas satsning på lokala jobbspår.

I början av året skrev 243 av landets kommuner under en överenskommelse med Arbetsförmedlingen om gemensamma insatser för att underlätta nyanländas etablering. En central del av överenskommelserna innebär att kommunerna och Arbetsförmedlingen tillsammans med lokala arbetsgivare som är i behov av personal utvecklar lokala jobbspår. Lokala jobbspår innebär ett fördjupat samarbete mellan kommunen, Arbetsförmedlingen och de lokala arbetsgivarna där utbildning och praktik skräddarsys för att rusta de nyanlända efter arbetsgivarnas kompetensbehov och där de nyanlända som deltar i jobbspåret erbjuds en anställning.

Duas uppföljning, där 221 kommuner svarat på en enkät, visar att totalt 410 jobbspår hittills har startat. De drygt 900 arbetsgivare, varav 70 procent är privata företag, som engagerat sig i dessa jobbspår finns i huvudsak inom branscherna vård och omsorg, industri, hotell och restaurang och barnomsorg.

Com Hem är ett av de företag som i samarbete med Arbetsförmedlingen och Härnösands kommun genom ett jobbspår har rekryterat nya kundtjänstmedarbetare.

-Vi har haft utmaningar att rekrytera och kom fram till att det här kunde vara ett sätt att tillgodose vår kompetensförsörjning, berättar Anna Hemmingsson, HR-chef på Com Hem. Mångfald är en stor bonus när det gäller företagsutveckling och vi får mer idéer från olika håll och nya synvinklar. Dessutom ser vi att det landat otroligt positivt bland våra medarbetare. De är stolta över Com Hem som arbetsgivare och för att vi har gjort denna satsning. Och inte minst har allt fler av våra kunder en utländsk bakgrund och att ha medarbetare med språkkunskaper är en fördel inom kundtjänsten och utveckling av kundservicen.

Hittills har omkring 2 900 nyanlända män och nästan lika många kvinnor fått chans att utveckla färdigheter i svenska språket och de yrkeskunskaper som krävs för att möta arbetsgivarnas förväntningar. Av de som hittills fullföljt ett jobbspår har fler än hälften fått ett jobb.

- Lokala jobbspår fungerar, säger Lil Ljunggren Lönnberg, ordförande i Dua. Det är ett bra sätt att förse arbetsgivare med kompetent personal och samtidigt snabba på etableringen och en förankring på arbetsmarknaden för nyanlända.

Delegationen för unga och nyanlända till arbete (Dua) tillsattes 2014 för att främja samverkan mellan Arbetsförmedlingen och kommunerna för att underlätta ungas etablering. Från våren av 2017 utvidgades uppdraget till att också avse nyanländas etablering. I våras fick Statskontoret i uppdrag att utvärdera Duas arbete. Utvärderingen visar bland annat att Duas arbete har bidragit till en förbättrad och fördjupad samverkan och fungerat som stöd för kommunerna och Arbetsförmedlingen.

- Vi kommer fortsätta att påtala de behov av förändringar av styrning och regelverk som krävs för en samverkan avseende effektivare etablering för unga och nyanlända, fortsätter Lil Ljunggren Lönnberg. Men lika viktigt är det att vi kan sprida det här arbetssättet till fler arbetsgivare i fler branscher.

----

Under torsdagen den 8 november samlas drygt 650 representanter från kommuner, Arbetsförmedlingen och arbetsgivare under den årliga Dua-dagen. Konferensen äger rum i centrala Stockholm. Journalister är välkomna att besöka konferensen för intervjuer med deltagarna men kontakta först Linus Källander, telefon 08 405 14 12. Mer information om plats och schema finns på www.dua.se

En enkel beskrivning av lokala jobbspår och intervjuer med arbetsgivare, arbetsförmedlare och deltagare finns i foldern Lokala jobbspår.

Mer information om den uppföljning av lokala jobbspår som refereras ovan finns att läsa här.

En sammanfattning av Statskontorets rapport finns att läsa här. Rapporten i sin helhet går att ladda ner här.

Linus Källander
Kommunikationsansvarig
linus.kallander@regeringskansliet.se

Lil Ljunggren Lönnberg
lil.ljunggren.lonnberg@regeringskansliet.se

Delegationen för unga och nyanlända till arbete (Dua) har i uppdrag att främja en fördjupad samverkan mellan kommunerna och Arbetsförmedlingen, för unga arbetslösa sedan 2015 och för nyanlända sedan 2017. 287 kommuner har överenskommelser med Arbetsförmedlingen om samverkan för att minska ungdomsarbetslösheten och 243 kommuner har valt att samverka om att effektivisera etableringen av nyanlända och andra arbetslösa med behov av stöd för att etablera sig på arbetsmarknaden

Taggar:

Citat

Lokala jobbspår fungerar. Det är ett bra sätt att förse arbetsgivare med kompetent personal och samtidigt snabba på etableringen och en förankring på arbetsmarknaden för nyanlända.
Lil Ljunggren Lönnberg, ordförande i Dua