Delizie lanserar färdig pizzadeg bakad på jäst

Report this content

Delizie som säljer högklassiga delikatesser från Medelhavet, kompletterar i höst sitt sortiment med färsk pizzadeg för konsumentmarknaden i Sverige. Att baka egen pizza är populärt bland svenska hushåll och en nyligen genomförd undersökning visar att en majoritet av svenska kvinnor föredrar hemlagad pizza framför köpt. Färdiga degar är en kraftigt växande kategori i Sverige*

I Delizies sortiment finns redan flera olika charkprodukter och grönsaksinläggningar som passar bra att toppa pizzan med, bland annat Prosciutto di Parma och marinerade kronärtskockor. Delizies nya pizzadegar lanseras i september och är jästbaserade precis som restaurangpizza. De säljs färdiga på rulle i tre olika format: ett pizzakit med deg och tomatsås, en extra stor pizzadeg för familjer och en förpackning med sex små portionsdegar.

– Vi ser en ökad efterfrågan på färdiga degar och satsar därför stenhårt på lanseringen av färsk pizzadeg. Vi tar upp konkurrensen med pizzerior och andra degproducenter och vår målsättning är att vara marknadsledande inom färdig pizzadeg om tre år, säger Jessica Collin, varumärkesansvarig för Delizie på Di Luca & Di Luca.

Delizies nyligen genomförda undersökning visar att 54 procent av svenska kvinnor föredrar hemmalagad pizza framför köpt eftersom man vet vad man får. Samma undersökning visar också att 8 av 10 svenskar tycker att pizza passar lika bra en vardagskväll som till fest. Det är bara tillbehören som avgör.

– Pizza är en rätt som uppskattas lika mycket av stora som små och med färdig deg blir det ännu enklare att få ihop en god middag. Genom att erbjuda både delikatesser och pizzadeg gjord på jäst, blir Delizie ett självklart val för dem som vill baka en äkta gourmetpizza hemma, säger Jessica Collin.

Produktinformation
De nya pizzadegarna säljs i välsorterade ICA-butiker från vecka 36 och kostar ca 20 kr för Delizie Minipizzor och 30 kr för Delizie Pizzakit samt Delizie Familjepizza. Under hösten distribueras en receptfolder till butik med pizzarecept framtagna av kocken Tove Nilsson.

*Källa: Degprodukter omsatte 123 843 tkr i svensk dagligvaruhandel 2010, en stark trend på dryga 21 procent jämfört med 2009 enligt Marknadsrapport Dagligvaror i Sverige, Nielsen 2011.

För mer information, vänligen kontakta:
Jessica Collin, varumärkesansvarig för Delizie på Di Luca & Di Luca AB
E-post: jessica.collin@diluca.se

Digitalt pressmaterial och bilder finns i vårt pressrum på Newsdesk:

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd via en internetenkät av undersökningsföretaget Snabba svar (http://www.snabbasvar.se/) i augusti månad 2011. 1 515 svenskar i åldrarna 15-80 år har svarat på påståendena ”Jag föredrar hemmagjord pizza framför köpt. Då vet jag vad jag får” samt ”Hemmagjord pizza passar lika bra en vardagskväll som till fest. Det är bara tillbehören som avgör”. Respondenterna utgör ett representativt urval ur befolkningen i avseende på kön, ålder och geografi.

Om Delizie
Delizie säljer högklassiga delikatesser från Medelhavsområdet. I sortimentet finns bland annat prosciutto, salami och chorizo samt marinerade grönsaker som kronärtskockor, paprika, oliver och soltorkade tomater. Under hösten 2011 kompletteras delikatessortimentet med tre sorters färska pizzadegar för konsumentmarknaden.  I Sverige marknadsförs Delizie av Di Luca & Di Luca AB, det ledande svenskitalienska företaget för god mat och dryck från medelhavsområdet. Läs mer på www.delizie.nu och www.diluca.se.

Taggar: