Genomgång av Sveriges största företag: Etiska och sociala årsredovisningar vinner mark Svenska företag blir allt bättre på att redovisa väsentlig miljörelaterad, etisk och social information i sina årsredovisningar. Det är däremot långt kvar tills dess att vi kan prata om riktiga "triple bottom line" redovisningar som tydligt beskriver hur mjuka värden bidrar till utvecklingen av företags finansiella resultat. Det visar en granskning som Deloitte & Touche har gjort. Deloitte & Touche har utvärderat hur pass välutvecklad och integrerad den frivilliga informationen i form av miljörelaterad, etisk och social information är i företags årsredovisningar. I undersökningen ingår årsredovisningar från Sveriges 30 största företag. De mest välutvecklade årsredovisningarna kommer från SAS, KF, Scania, Telia och Electrolux. Av dessa lämnar både KF och Telia välutvecklad miljö, etisk och social information medan övriga företag framförallt fokuserar på att komplettera sina årsredovisningar med beskrivningar av betydande miljöaspekter och miljöarbete. KF är det företag som kommit längst i utvecklingen av en "triple bottom line" redovisning genom att integrera ekonomiska, ekologiska och sociala resonemang i sin årsredovisning. Undersökningen visar dock att det är tveksamt om den kompletterande information som lämnas om företags mjuka värden kan användas som underlag av analytiker, ägare och andra intressenter för en rättvisande bedömning av företags verkliga värde. I allmänhet är företag dåliga på att i sina årsredovisningar lämna information om de ekonomiska konsekvenserna av sitt arbete med miljö, etik och socialt ansvarstagande. Ett undantag är SAS, som liksom tidigare år, mycket tydligt beskriver hur miljöarbetet bidrar till utvecklingen av företagets image. Ett annat undantag är Scania som lämnar tydlig information om förekomsten av både miljöinvesteringar och miljöskulder i sin årsredovisning. Av de utvärderade företagen lämnar 13 dessutom till årsredovisningen kompletterande frivillig information i form av fristående miljöredovisningar, hållbarhetsredovisningar och omvärldsredovisningar. Detta är ett tecken på att denna typ av frivillig information betraktas som alltmer viktig av företagen, samtidigt konstateras att endast fyra koncernchefer i förordet till sina årsredovisningar kommenterar företagets miljö, etiska och sociala engagemang. Deloitte & Touche har utvärderat svenska företags frivilliga redovisningar sedan 1993. Deloitte & Touche är ett av Sveriges ledande revisions- och konsultföretag med 1 200 anställda på ett fyrtiotal orter över hela landet. Vi är verksamma inom Assurance & Enterprise Risk Services, Tax & Legal, Financial Advisory Services, Management Solutions och Human Capital Advisory Services/MPIR. Internationellt utgör vi en del av Deloitte Touche Tohmatsu med mer än 95 000 anställda i 140 länder. För mer information, besök www.deloitte.se. Kontaktpersoner: Åse Bäckström, Sustainability Jenny Zetterberg, Sustainability Assurance & Reporting Assurance & Reporting Deloitte & Touche Deloitte & Touche Tel: 08-725 38 22 Tel: 08-725 36 19 E-post: E-post: aase.baeckstroem@deloitte.se jenny.zetterberg@deloitte.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/19/20020918BIT00710/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/19/20020918BIT00710/wkr0002.pdf