"Svenska företag dåliga på att redovisa sitt etiska arbete"

Report this content

"SVENSKA FÖRETAG DÅLIGA PÅ ATT REDOVISA SITT ETISKA ARBETE" Endast ett fåtal av Sveriges största företag presenterar sitt arbete med etik och socialt ansvarstagande i årsredovisningen. Det visar en granskning som Deloitte & Touche har gjort av årsredovisningar och frivilliga redovisningar från Sveriges 50 största företag. Under de senaste månaderna har etiska frågor fått stor uppmärksamhet i massmedierna. Vår undersökning visar dock att företagen ännu inte börjat arbeta systematiskt med dessa frågor, säger Howard Ross, ansvarig för Sustainability Management Services, Deloitte & Touche. Årsredovisningen är den viktigaste källan till information om ett företags arbete och strategiska inriktning. Att företag väljer att inte presentera sitt arbete med etiska och sociala frågor, visar att dessa frågor ännu inte har förankrats och införts i företagens processer. Som ett resultat finns då stora risker att företagen kommer att begå misstag vad gäller hanteringen av för dem viktiga etiska och sociala frågor, anser Howard Ross. Det som tas upp i VDs förord visar starkt på företagets förhållningssätt. Endast i fyra av de femtio årsredovisningarna tar VD eller styrelseordförande i sitt förord upp hur verksamheten arbetar med etik eller socialt ansvarstagande. ABBs VD Jörgen Centerman kommenterar till exempel den sociala anvisning som ABB gett ut under året. Tio av årsredovisningarna innehåller ett avsnitt som i huvudsak behandlar etiska frågor eller socialt ansvarstagande. Ofta behandlas där även miljö- eller arbetsmiljöfrågor. Exempelvis beskriver Hennes & Mauritz hur arbetet med leverantörerna sker utifrån en så kallad Code of conduct. Sex företag har dessutom särskilda hållbarhetsredovisningar, där de beskriver hur de arbetar med miljörelaterade, etiska och sociala frågeställningar. Informationen som lämnas är förhållandevis lätt att få fram ur företagens informationssystem. Inget av företagen redogör för hur styrning och uppföljning av arbetet med etik och socialt ansvarstagande sker. Fyra företag redovisar sitt engagemang i samhälls- eller stödprojekt eller i tekniköverföring utanför deras egentliga verksamhetsområden. Andra uppgifter i fokus är könsfördelningen bland de anställda. Nio av de granskade företagen presenterar separata miljöredo- visningar. I ungefär hälften av dessa kommenteras även viktiga etiska och sociala frågeställningar. I de flesta fall nöjer de sig med att redogöra för en ambition att i framtiden redovisa dessa frågor mer omfattande. Delar av granskningen kommer att presenteras den 6 september vid ett seminarium på Ecologi 01 i Göteborg. Undersökningen i sin helhet presenteras den 9 oktober i ett seminarium om företagens globala ansvar som Deloitte & Touche anordnar tillsammans med Affärsvärlden och Företagsekonomiska Institutet. Deloitte & Touche är ett av Sveriges ledande kunskapsföretag med nästan 800 anställda på ett femtiotal orter över hela landet. Vi är verksamma inom revision, redovisning, skatt, financial control, affärsanalys, finans, IT-säkerhet, sustainability management och corporate finance. Våra kunder finns bland de allra största såväl som de allra minsta företagen inom svenskt näringsliv. Internationellt utgör vi en del av Deloitte Touche Tohmatsu med 92.000 anställda i över 130 länder. För mer information, besök vår hemsida www.deloitte.se. Kontaktpersoner: Howard Ross, ansvarig Åse Bäckström, Sustainability Sustainability Management Management Services Services Deloitte & Touche Deloitte & Touche Tel: 08-725 38 22 Tel: 08-725 37 33 E-post: E-post: howard.ross@deloitte.se aase.baeckstroem@deloitte.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/05/20010905BIT00180/bit0003.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/05/20010905BIT00180/bit0003.pdf