Svenska webbplatser håller inte måttet

Svenska webbplatser håller inte måttet Svenska kommersiella webbplatser håller inte måttet jämfört med andra europeiska sajter. Det visar en utvärdering av cirka 200 europeiska webbplatser som gjorts av Deloitte & Touche. Bland de 14 svenska sajter som utvärderats finns bland andra ICA, Vingresor, SJ och IKEA. Svenska sportsajter klarade sig bäst, medan matvaruföretag som ICA och Konsum rankades lägst. Webbplatserna har rankats utifrån användarvänlighet, det vill säga hur lätt det är att söka bland varorna, registrera sig som användare och beställa varor, samt servicegrad och säkerhet/integritet. Men också utifrån hur lätt sajterna går att hitta via de vanligaste sökmotorerna. Alla sajter som undersökts vänder sig till privatkonsumenter. Sverige och Grekland i botten Svenska sajter står sig dåligt i den europeiska konkurrensen. Vid en jämförelse klarar sig franska och tyska webbplatser bra, medan Sverige och Grekland får relativt låga poäng. - Det är anmärkningsvärt att Sverige inte rankas högre, med tanke på att vi är kända som en framstående IT-nation, säger Lars Egenäs, ansvarig för branschgruppen Consumer Business vid Deloitte & Touche. I den europeiska jämförelsen av branscher rankades sajter som säljer böcker, cd-skivor och DVD på nätet högst. På andra plats hamnade resesajter. Bland de svenska webbplatserna får sportsajter högst betyg, tätt följda av sajter som säljer böcker, DVD och cd-skivor. Sajter från matvaruföretag som ICA och Konsum får sämst betyg. Många använder Internet i Sverige Studien bekräftar bilden av svenskar som ett IT-vant folk. 66 procent av svenskarna har surfat under det senaste året, jämfört med ett europeiskt genomsnitt på 47 procent. Knappt 80 procent av dem som svarat använder Internet framför allt för att hitta information om produkter eller affärer. Nära 60 procent jämför också priser på nätet. Däremot är det bara åtta procent av européerna som faktiskt handlar på nätet. Studien Web Assessment; Pan-European analysis of the quality of the user experience offered by major websites är gjord av den europeiska branschgruppen Consumer Business inom Deloitte & Touche. Den baseras på en analys av mer än 200 webbplatser i 13 europeiska länder. Analysen gjordes i juni - oktober 2001. Rapporten innehåller utförliga presentationer av resultaten för olika länder, branscher och enskilda webbplatser. För mer information eller en kopia av rapporten, kontakta Lars Egenäs. Deloitte & Touche är ett av Sveriges ledande kunskapsföretag med 800 anställda på ett femtiotal orter över hela landet. Vi är verksamma inom Assurance, Risk Consulting, Management Solutions, Corporate Finance och Tax & Legal. Våra kunder finns såväl bland stora internationellt branschledande företag som bland de småföretag som är typiska för det svenska näringslivet. Internationellt utgör vi en del av Deloitte Touche Tohmatsu med mer än 95 000 anställda i 140 länder. För mer information, besök www.deloitte.se. Kontaktpersoner: Lars Egenäs, ansvarig Consumer Business, Sverige & Norge Deloitte & Touche Tel: 08-725 37 86, 070-590 62 73 E-post: lars.egenaes@deloitte.se Frank Quix, European Marketing Director Deloitte & Touche Industry Group Consumer Business Tel +31 33 479 2792 fquix@deloitte.nl ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/21/20020121BIT00250/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/21/20020121BIT00250/bit0001.pdf