• Deloitte & Touche/

Tjugo svenska företag bland snabbast växande högteknologiföretag på Deloitte Touche Tohmatsus första European Technology Fast 500-lista En rangordning av företag inom branschgruppen teknologi, media och telekom (TMT) som utförts av Deloitte visar en genomsnittlig treårig tillväxtökning på 525 % för de 500 företag som placerat sig bäst Tjugo svenska företag finns med på Deloitte Touche Tohmatsus European Technology Fast 500-lista, en lista som i år presenteras för första gången och visar de 500 snabbast växande företagen inom branschgruppen teknologi, media och telekom (TMT) i Europa. För kartläggningen svarar TMT-gruppen inom Deloitte Touche Tohmatsu, ett ledande internationellt kunskapsföretag med medarbetare i 140 länder. "De svenska företag som placerat sig på listan har gjort mycket bra ifrån sig och kan nu räkna sig som medlemmar av Europas högteknologiska elit", säger Karel Bakkes, partner och ansvarig för Deloittes European Technology Fast 500-program. "På Deloittes vägnar gratulerar jag dessa företag och ser fram emot att få följa deras utveckling som drivkrafter för Europas framtida ekonomiska tillväxt." Börsnoterade och privatägda högteknologiföretag från hela Europa deltog i Deloittes program, som är den första helt objektiva kartläggningen av europeiska TMT-företag. I bedömningen utgår man från varje företags genomsnittliga treåriga omsättningsökning. Den lista som nu presenteras är baserad på den procentuella tillväxten mellan 1998 och 2000. Totalt har de vinnande företagen haft en genomsnittlig treårig tillväxtökning på 525 %. Tillväxtökningen varierar mellan 14 193 % (Riverdeep Group Plc i Irland) och 112 % (Netwise i Sverige). Följande Sverige-baserade företag finns med på listan över de vinnande företagen (den genomsnittliga treåriga tillväxtökningen anges efter företagsnamnet och placeringen på 500-listan): NordNet Bromma 12 392 2 (TeleTrade) % CashGuard Täby 1 016 46 % Adera Group Götebor 437 % 116 g Digital Stockho 423 % 122 Illusions lm Telelogic Malmö 416 % 126 Technology Linköpi 321 % 179 Nexus AB ng Viking Telecom Askim 312 % 185 AB Boss Media Växjö 258 % 228 ORC Stockho 234 % 264 lm Readsoft Helsing 207 % 298 borg Duroc Umeå 199 % 309 BioGaia Stockho 195 % 312 lm Q-Med Uppsala 191 % 320 HIQ Stockho 179 % 343 lm LGP Telecom Solna 166 % 357 Kipling Karlskr 165 % 360 ona Teligent Nynäsha 158 % 378 mn Sign On Dandery 133 % 43 d Frango Stockho 128 % 462 lm Netwise Dandery 112 % 500 d För att ett företag ska kunna delta i European Technology Fast 500- programmet krävs att företaget utvecklar egen teknologi som på ett avgörande sätt bidrar till omsättningen, tillverkar en teknisk produkt eller sysslar med omfattande teknologisk forskning och utveckling. Dessutom krävs att företaget ska ha varit verksamt i minst tre år, att det 1998 hade en omsättning på minst 50 000 euro och att företaget har huvudkontor i Europa eller aktier noterade på en europeisk börs. Deloitte har granskat och verifierat finansiell information och uppgifter om genomsnittlig treårig tillväxt per den 31 januari 2002 för alla deltagande företag. Kandidater till Deloittes European Technology Fast 500-program har nominerats på följande sätt: 1. De företag som fanns med på Fast 50- listan för enskilda länder och regioner deltog automatiskt i programmet. 2. Vissa företag nominerades direkt till European Technology Fast 500. 3. Andra företag valdes ut efter granskning av information av börsnoterade företag. I Norden har enbart börsnoterade företag tagits med. Listan offentliggjordes under Deloittes prestigefyllda konferens och prisutdelningsceremoni för teknik, media och telekombranscherna, som hölls i Paris den 9 april. Konferensen anordnades i samarbete med Euronext, den största fondbörsen i euroregionen, och hölls på Paris börshus, Palais de la Bourse. Förutom presentationen av listan över de företag som placerat sig bäst innehöll konferensen föredrag av ledare inom TMT-branscherna och nätverksmöten med chefer för högteknologiföretag, ledare för riskkapitalbolag och investmentbanker samt branschanalytiker. Om Deloittes TMT-grupp Deloittes TMT-grupp har ingående branschkunskaper om teknik-, medie- och telekomföretag och är väl insatt i de utmaningar som dessa företag möter inom områden som Internet, programvaror, datorer, telekommunikationer och nätverk, halvledare och närliggande branscher, samt radio, tv och tidningar. Deloittes TMT-grupp har ett globalt nätverk av kunniga och engagerade medarbetare som levererar innovativa lösningar till kunder över hela världen. Deloitte & Touche är ett av Sveriges ledande kunskapsföretag med 800 anställda på ett femtiotal orter över hela landet. Vi är verksamma inom Assurance, Risk Consulting, Management Solutions, Corporate Finance och Tax & Legal. Internationellt utgör vi en del av Deloitte Touche Tohmatsu med mer än 95 000 anställda i 140 länder. För mer information, besök www.deloitte.se. Till redaktörerna: För en fullständig förteckning över företag på Deloittes European Technology Fast 500-lista och uppgifter om rangordning, bransch, procentuell tillväxt, verksamhetsort och vd, gå till: www.fast500europe.com. För mer information om de svenska företagen på listan, kontakta: Gary Baker, tel: 08-725 50 25. För eventuell intervju med talesman för Deloittes TMT-grupp, kontakta: Rick Hansen mobiltel: +1 303 875 9340 tel: +1 303 543 1056 Kontaktperson: Gary Baker, Marketing Director Deloitte & Touche Tel: 08-725 50 25, E-post: gary.r.baker@deloitte.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/10/20020410BIT00610/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/10/20020410BIT00610/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/10/20020410BIT00610/wkr0003.pdf