Report this content

Bättre inköpsrutiner över Internet ökar vinsten med upp till 25 procent i stora industriföretag Det senaste decenniet har världens ledande industriföretag satsat hårt på att minska inköpskostnaderna, men ännu återstår mycket att göra. Chase Manhattan Bank och Deloitte Consulting erbjuder världens första kompletta tjänst för handel mellan företag över Internet. Större industriföretag kan spara miljarder kronor och öka vinsten med ända upp till 25 procent. Chase Manhattan Bank och Deloitte Consulting erbjuder i ett första steg stora amerikanska företag den nya tjänsten för inköp över Internet. Den omfattar allt från upphandling till betalning. Med i samarbetet är också Intelisys Electronic Commerce, ledande på, ledande på elektroniska handelslösningar. "Inom e-business är e-inköp (eProcurement) det hetaste området, som dessutom är mycket större än alla konsumentportaler. Inköpshanteringen är en mycket dyr process i de flesta företag. Enbart de administrativa kostnaderna för varje liten faktura är minst 300 - 400 kr", säger Hans Kalderén, VD vid Deloitte Consulting i Sverige. Besparingarna ligger dels i en effektiv upphandling över Internet som gör det enklare att pressa priserna. Minst lika stora vinster ligger i att administration och rutiner förenklas. Chase Manhattan Bank och Deloitte räknar med att de 1.000 största USA-företagen årligen i genomsnitt kan spara 1,7 - 3 miljarder kr (200 - 350 miljoner dollar). Tjänsten omfattar i ett första skede hjälp att upphandla vad som kallas indirekt handel, alltså alla de inköp som inte är direkt relaterade till produktionen. Dit räknas bl a inköp av persondatorer och kontorsvaror. Samt en rad olika tjänster från enklare service till resor, telekommunikation, banktjänster mm. I de stora amerikanska företagen omsätter direkta inköp 8.000 miljarder dollar och indirekta inköp 3.000 miljarder dollar årligen. "Hittills har fokus legat på att rationalisera direkta inköp. De indirekta inköpen har försummats och här finns därför en stor besparingspotential", säger Hans Kalderén. I ett andra skede kommer tjänsten även att omfatta direkta inköp. Tjänsten innehåller en rad verktyg som kopplingar till affärssystem, e- kataloger, e-auktioner och system för elektroniska betalningar. Hans Kalderén, VD på Deloitte Consulting, 08-600 56 02. Läs mer på www.dc.com Deloitte Consulting är en av världens ledande konsultföretag inom management och informationsteknik med 14.000 anställda. I Norden finns 350 anställda. Deloitte Consulting är den del av Deloitte Touche Tomatsu som arbetar med revision, corporate finance och finansiell rådgivning. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/15/20000215BIT00290/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/15/20000215BIT00290/bit0002.pdf