• Delta Air Lines/

Premiär för Deltas sommarflyg mellan Stockholm och New york – Möter den stora efterfrågan under sommarsäsongen

Report this content

Delta Air Lines återupptar på måndagen 2 juni sin sommarlinje mellan Stockholm Arlanda och New York-JFK. I juni blir det fem flyg per vecka i juni och fyra i juli, med en 167-sitsig Boeing 757-200. Linjen opereras som en del i Deltas joint venture med Air France KLM.

USA, och i synnerhet New York, har blivit ett av de mest populära resmålen för svenskar. På bara fem år har antalet svenskar som besöker USA ökat med 27 procent, enligt officiell amerikansk statistik. New York har två år i rad hamnat överst bland världens populäraste storstäder i Resias “Resiabarometer”, en årlig enkät bland landets resebyråer.

“Vår sommarlinje ger resenärer från Stockholm inte bara möjlighet att besöka New York utan även sevärdheter över hela USA, eftersom de får tillgång till mer än 50 bekväma förbindelser från JFK, säger Perry Cantarutti, Deltas vice VD för Europa, Mellanöstern och Afrika.

Samma sak gäller i motsatt riktning. Mellan 2009 och 2013 ökade antalet gästnätter som amerikaner tillbringade i Sverige med 37 procent, enligt SCB. “Vår linje bidrar till ökade affärsmöjligheter för hela den svenska turistnäringen”, säger Perry Cantarutti.

Tidtabell för Deltas nonstoplinje mellan Stockholm och New York-JFK:

Flight Avgång Ankomst Veckodagar
DL0203 Stockholm (ARN) 13:15 New York (JFK) 15:47 juni: Mån, Tis, Ons, Tor, Lörjuli: Mån, Tis, Tor, Lör
DL0202 New York (JFK) 21:39 Stockholm (ARN) 11:45 (+1 dag) juni: Mån, Tis, Ons, Fre, Sönjuli: Mån, Ons, Fre, Sön

På Deltas flygningar från Stockholm finns 15 platser i BusinessElite, där resenärerna njuter av femrättersmåltider, med viner utvalda av master-sommelieren Andrea Robinsson. I Economy Comfort, Deltas premium ekonomiklass, erbjuds prioriterad ombordstigning och säten med upp till en decimeter mer benutrymme, som går att fälla bakåt 50 procent mer än vad som är standard i Deltas ekonomiklass.

Biljetter till sommarlinjen går att boka hos resebyråer, online på www.delta.com eller genom att ringa Deltas eget svenskspråkiga säljteam på 08-587 6918 01 (Delta) eller 08-587 99 757 (KLM).

För ytterligare information:

Delta Corporate Communications

E-post: EMEAnews.delta@delta.com

Om Delta

Varje år flyger nära 165 miljoner resenärer med Delta Air Lines. I år utsågs Delta till “Airline of the Year” av Air Transport World Magazine. Tidskriften Fortune placerade nyligen, för tredje gången på fyra år, Delta bland topp 50 av världens mest beundrade företag. Med sitt branschledande globala nätverk och Delta Connection erbjuder Delta och dess partners flygförbindelser till 322 destinationer i 59 länder på sex kontinenter. Delta, med huvudkontor i Atlanta, har nästan 80 000 anställda över hela världen och mer än 700 flygplan i sin flotta. Flygbolaget är en av grundarna av den världsomspännande alliansen SkyTeam och deltar i branschens ledande samriskbolag med Air France KLM och Alitalia samt ett i ett nybildat samriskföretag med Virgin Atlantic. Tillsammans med sina globala allianspartners erbjuder Delta mer än 15 000 dagliga flygningar, med nav i Amsterdam, Atlanta, Cincinnati, Detroit, Minneapolis-St. Paul, New York-JFK, New York-LaGuardia, Paris-Charles de Gaulle, Salt Lake City och Tokyo-Narita. Delta har investerat flera miljarder dollar i flygplatsanläggningar, globala produkter, tjänster och teknik för att förbättra kundupplevelsen i luften och på marken. Ytterligare information finns på delta.com, Twitter @Delta, Google.com/+Delta, Facebook.com/delta och på Deltas blogg takingoff.delta.com