Svenska Delta Minerals börjar leverera järnmalm till Kina

• Delta Minerals AB levererar nu järnmalm till Kina från ett miljöprojekt på Filippinerna.
  • Leveransavtal och förskottsbetalning har gjorts med kinesiska SunGlobe Mining and Resources Corporation baserat på ett ramavtal på 60.000 ton järnmalm.

Vår affärsmodell har visat sig vara effektiv och leveranserna ska nu gå regelbundet från Filippinerna till både Kina och Singapore. Trots försvagade råvarumarknader under 2015 i Kina, har vi lyckats teckna detta avtal och påbörja leveranserna”, säger Thomas Lundgren, VD Delta Minerals.

Detta är startskottet för den kommersiella verksamheten i vårt stora miljöprojekt där vi tar upp flodmaterial från Cagayan-floden på Filippinerna och skyddar land och byar mot översvämningar”, fortsätter Thomas Lundgren, VD Delta Minerals”.

Svenska Delta Minerals har möjlighet att sälja alla mineraler och all sand företaget tar upp ur floden och begränsar därmed översvämningar i regionen. Den slutgiltiga betalningen bestäms av marknadspris, halt och volym vid leverans vilket kommer att kommunicera efter leverans.

Tidigare har ett sk Memorandum of Understanding (MOU) tecknats av Singaporeföretaget CHAHAYA SHIPPING AND TRADING CO avseende 500,000 ton fyllnadssand med leverans preliminärt första delen av 2016, fortsätter Thomas Lundgren. Även Golden Kingdom Holding är en annan köpare i Singapore som är intresserad av sand och magnetit och som vi också tecknat ramavtal med.”, avslutar Thomas Lundgren.

Se även aktuell information på hemsidan

Svenska Delta Minerals AB bildades 2013 och noterades på AktieTorget i juli 2014. I slutet av 2014 påbörjades pilotproduktion i bolagets första anläggning i Cagayanprovinsen i norra Filippinerna. Bolaget har rättigheter att genomföra miljöprojekt i Filippinerna. Företagets mål är att ta upp flodmaterial i norra/ nordvästra Filippinerna för utvinning av mineraler och sand och därmed minska översvämningar samtidigt som man förbättrar vattenvägarna. Cagayan floden innehåller mineraltillgångar på 2.000.720.000 MT (Metric Ton) med en snitthalt på 3% Fe. Bolaget har tillgång till ytterligare fyra floder i Cagayanprovinsen.

Håkan Gustafsson, Styrelseordförande, hakan.gustafsson@deltaminerals.se, mobil +46-70-268 00 35.

Thomas Lundgren, VD, thomas.lundgren@deltaminerals.se, mobil +46-70-397 25 24.

Delta Minerals AB är ett på AktieTorget noterat publikt svenskt företag med rättigheter att genomföra miljöprojekt i Filippinerna med stöd av regionala/lokala myndigheter. Företagets mål är påbörja verksamhet i floddeltan i norra/nordvästra Filippinerna för utvinning av mineraler och sand.

Taggar: