Dåligt planerad semester kostar miljoner

De minskade intäkterna under sommaren beror ofta på att projekt blir lagda på is medan medarbetarna tar semester eller på att konsulter sitter och rullar tummarna för att företaget inte vågat ta på sig några projekt under de här månaderna, menar Maconomy. - Vi har räknat ut att en minskad beläggningsgrad på 20 procent, vilket är helt rimligt under sommarperioden, gör att typföretaget minskar sina intäkter med 7,8 miljoner kronor, säger Bo Johansson. - Det innebär att de minskar sin omsättning med drygt en tredjedel.
Maconomy menar att lösningen är att få på plats rätt processer och mjukvara för resursplanering. Bara på så sätt kan man få en tillräcklig kontroll över planeringen av projekt och semestrar under sommaren.

- Vi menar att företag skulle kunna öka intäkterna genom att systematisera hur de hanterar bemanningen under semesterperioden, säger Bo Johansson. - I nuvarande ekonomiska klimat kan det vara livsavgörande för en del företag att hålla uppe debiteringsgraden under hela året.

Fakta om uträkningen Om vi antar att hälften av de i genomsnitt 234 medarbetarna, alltså 117, är beläggningsbara konsulter med ett snittarvode på 1000 kronor och under en normal arbetsvecka har 70 procent debiteringsgrad, blir veckointäkten 117x0,7x40x100=3.2 MSEK. Om vi därefter räknar 13 veckor under semesterperioden juni-augusti och drar bort fyra veckors semester per person skulle denna period då "normalt" dra in 9 x 3,2 = 28,8 MSEK till företaget.
Om dålig kontroll över resurssituationen under juni-augusti sänker debiteringsgraden till 50 procent av tillgänglig tid, i stället för 70 procent, blir periodens intäkt istället 117 x 0,5 x 40 x 1000 x 9 = 21 MSEK.
Skillnaden mellan 70% beläggningsgrad och 50% beläggningsgrad av tillgänglig tid under sommarmånaderna är i detta exempel 7,8 MSEK eller minus 27%. Företagen kan alltså tjäna drygt en tredjedel, eller 37% mer än vad de gör med 50% beläggningsgrad.
Även en sådan liten förbättring som från 50% till 55% (effekten motsvarar i snitt två timmars beläggning/debitering till per konsult och vecka), tillför 2,1 MSEK till företagen.

Mer information: Bo Johansson, vd, Maconomy Sverige tel. 0733-57 49 06 bo.johansson@maconomy.se Om Maconomy (www.maconomy.se) Maconomy är en global leverantör av affärssystem för projektorienterade kunskapsföretag. Våra lösningar skapar en ett naturligt samband mellan människor och processer i projektorienterade kunskapsföretag. Maconomy tillhandahåller en plattform för insikt, styrning, uppföljning och beslutstöd som säkerställer utvecklingen av såväl finansiellt kapital som humankapital. Bland våra svenska kunder kan nämnas Cybercom, Deloitte, Grant Thornton, Semcon och Technia. Internationellt har vi kunder som: ErgoGroup, Devoteam, Deltares, Millward Brown och reklambyråer inom alla globala nätverk såsom Interpublic Group, Omnicom Group, Publicis Groupe och WPP.
Maconomy grundades 1989 och huvudkontoret ligger i Köpenhamn i Danmark. Vi är en global leverantör med egna kontor i USA och Europa och ett internationellt partnernätverk. Idag har vi mer än 600 kunder med drygt 115 000 användare i över 50 länder. För mer information, besök www.maconomy.se