Global undersökning – bäst på projektstyrning

Global undersökning visar – så blir du bäst i klassen på projektstyrning

Slukar dina projekt bara resurser eller skapar de vinst? Utifrån en nyligen utförd undersökning av Aberdeen Group visar Maconomy hur företag kan få bättre styrning på sina projekt. Ineffektiva projekt med överskriden budget och som inte levereras i tid är paradoxalt nog ofta det som skrämmer företag från att göra nödvändiga investeringar i sin projekthantering. Det visar en undersökning från Aberdeen Group, som har undersökt 315 företag runtom i världen och identifierat de mest framgångsrika metoderna för projektstyrning. – Många företag letar fortfarande efter en bra process för deras projekthantering. Undersökningen visar hur viktigt det är att processerna är tydliga och förankras i hela organisationen, säger Stefan Grahn, VD på Maconomy. – Aberdeen Groups stora globala undersökning ger värdefull information om hur ditt företag kan bli betydligt bättre på projektstyrning.

Undersökningen visar bl.a. att de som var bäst i klassen lyckades med följande: 91 procent av projekten levererades i tid 96 procent av projekten levererades inom budget 7 procent var det genomsnittliga överskridandet för projekt som inte levererades inom budget 37 procent ökade projektens lönsamhet med utifrån ett årsbasis. Maconomy listar nedan fem framgångsfaktorer utifrån Aberdeen Groups undersökning: 1. Förankra en projektprocess Undersökningen visar att många företag som har problem med sin projekthantering har det på grund av att processen för projektstyrning inte förankrats i hela organisationen. En bättre förankring ökar förståelsen och säkrar kvalitén i alla projekt. Det bidrar också till att viktig information om projekten blir tillgänglig för hela företaget. 2. Ha rätt verktyg som kan användas av alla Genom att använda rätt projektverktyg fick företagen bättre kontroll och styrning i projektens olika faser. Men det räcker inte med att ha rätt verktyg, de måste även användas av samtliga berörda. De företagen som presterade bäst i undersökningen var just de som flitigast använde sig av projektstyrningsverktyg.
3. Håll intressenter informerade De som presterade sämst i undersökningen var även sämst på att informera projektens intressenter. Detta sammanföll ofta med att det saknades en väl fungerande lösning för projektstyrning. När intressenterna saknar information försvinner även möjligheterna att proaktivt ingripa i projektet. Det gör det dessutom svårare för företaget att på ett tidigt stadium se vad som eventuellt kan gå fel i ett projekt. 4. Förbered eventuella motgångar Det finns en tydlig koppling i undersökningen mellan de företag som presterade dåligt och de företag som missade att i förväg planera hur de skulle hantera eventuella problem i projektet. Avsaknad av handlingsplan gör det svårare att driva projekten vidare vid problem. De företag som presterade bäst var skickliga på att just i förväg identifiera eventuella blockeringar och minimera risken för exempelvis förseningar. 5. Involvera samtliga Undersökningsresultatet visar även vikten av att alla avdelningar i företaget samarbetar effektivt. Då är det lättare att identifiera faktorer som kan påverka projektet negativt eller på ett tidigt stadium hitta eventuella negativa följdeffekter av projektet. Med ett projektstyrningsverktyg för effektiv kommunikation mellan avdelningarna ökar transparensen och det viktiga samarbetet.

För mer information om Aberdeen Groups undersökning, kontakta: Stefan Grahn VD, Maconomy Sverige +46 8 58707700 stefan.grahn@maconomy.com

Om undersökningen: Mellan november 2009 och januari 2010 undersökte Aberdeen Group 315 företag världen över för att få insikt i hur man arbetade med lösningar för projektstyrning. Undersökningen utfördes via en onlineundersökning, kompletterad med telefonintervjuer med ett urval av respondenterna för att få bättre insikt i strategier, erfarenheter och resultat. De branscher som deltog i undersökningen var bland annat tjänsteföretag, arkitektbyråer, byggföretag och projektbaserad tillverkningsindustri. I undersökningen har företagen delats in i tre grupper: Högpresterande (20 procent), Genomsnittligt presterande (50 procent) och Lågt presterande (30 procent) företag. För att läsa hela rapporten klicka på följande länk: http://www.aberdeen.com/link/sponsor.asp?spid=30411784&cid=6281 Om Maconomy Maconomy är en global leverantör av affärssystem för projektorienterade kunskapsorganisationer. Vårt helt integrerade affärssystem skapar mätbara förbättringseffekter hos våra kunder och omfattar ekonomistyrning, projektstyrning, tidrapportering, resursplanering, CRM, HR och Business Intelligence. Bland våra internationella kunder finns TNS, Devoteam, Semcon, ErgoGroup, Deltares och Rambøll, de tre största globala marknadskommunikationsnätverken samt fyra av de fem stora globala revisionsbyråerna. Maconomy underhåller och supporterar idag 600+ kunder i fler än 50 länder världen över.

Taggar: