Maconomy gör unik satsning på internationellt Graduate-program

Som ett led att rekrytera och utveckla nästa generation toppkonsulter har den internationella affärssystemleverantören Maconomy nyligen inlett en unik satsning på ett internationellt Graduate-program. Under Q1 2010 kommer 15-20 nyutexaminerade civilingenjörer och civilekonomer rekryteras i Europa och USA (varav 2-4 i Sverige) för att under 18 månader genomgå en gedigen internationell konsultutbildning.

Maconomy, en internationell leverantör av affärssystem till projektorienterade kunskapsorganisationer, har inlett en unik satsning på ett Graduate-program som omfattar samtliga dotterbolag inom koncernen – Sverige, Danmark, Norge, Holland, UK och USA. Programmet syftar till att hitta och utveckla nästa generations toppkonsulter, och adresserar ett vanligt problem för nyutexaminerade akademiker med ett intresse för verksamhetsutveckling och verksamhetssystem – de har en 3-6 år lång akademisk utbildning i ryggen, men saknar mycket av den erfarenhet och branschkunskap som krävs för att lyckas som affärskonsult.
"Det här är en unik satsning" säger Bo Johansson, Country Manager för Maconomy Sverige. "Maconomy levererar affärssystemlösningar till internationella kunder, och det i kombination med vårt starka vertikala fokus gör att det ställs mycket höga krav på branschkunskap och erfarenhet för att lyckas som Maconomykonsult. Våra konsulter måste exempelvis förstå och lära sig hantera kulturella, sociala, affärsmässiga och redovisnings- och skattemässiga implikationer av att implementera ett gemensamt affärssystem till en multinationell organisation." Deltagarna i programmet kommer under 18 månader genomgå en mycket gedigen internationell konsultutbildning som kombinerar klassrumsundervisning med e-learning och aktivt deltagande i verkliga kundprojekt. "Vi är också medvetna om att det är Generation Y vi ska rekrytera och anpassar programmet därefter" säger Bolette Haslev-Hansen, Director Human Resources på Maconomy. "Vårt internationella perspektiv passar dem och för att skapa driv och teamanda kommer vi exempelvis stödja hela Graduate-teamet som grupp genom en virtuell community där de kan interagera och utbyta erfarenheter under de perioder då de inte fysiskt befinner sig på samma plats." "Det är också viktigt att poängtera att hela programmet har ett distinkt affärsfokus", fortsätter Bolette Haslev-Hansen. "Det är viktigare med kunskap inom, och intresse för, verksamhetsstyrning och ekonomi än klassisk IT och programmering. Och det absolut viktigaste är rätt personlighet och attityd!" Maconomy har certifierat sitt Graduate-program enligt det certifikat som tagits fram av Sveriges Ingenjörer och Civilekonomerna i samarbete med TraineeGuiden.se.

För ytterligare information: Bo Johansson, Country Manager, Maconomy Sverige +46 8 587 077 06 bo.johansson@maconomy.com

Bolette Haslev-Hansen, Director Human Resources, Maconomy Group (+45) 3527 2494 bhh@maconomy.com

Om Maconomy (www.maconomy.com) Maconomy är en global leverantör av branschspecifika affärssystem för projektorienterade kunskapsorganisationer. Maconomy har mer än 600 kunder i mer än 58 länder genom dotterbolag i USA och Europa, och genom ett internationellt partnernätverk. Mer än 124 000 användare runtom i världen använder Maconomys affärssystem.
Mer information om Graduate-programmet finns på www.traineeguiden.se samt www.maconomy.com/graduate.