DEMCON 2010, en unik demoleringsmässa i Sverige

Report this content

Den 9-10 september, 2010 arrangeras en unik mässa för den svenska och internationella demoleringsbranschen. Mässan går under namnet DEMCON och kommer att vara förlagd till InfraMässan vid InfraCity strax norr om Stockholm.

DEMCON är en fackmässa och riktar sig till sektorerna rivning, återvinning, betonghåltagning, sanering, slipning och polering av betonggolv, diamantverktyg, utrustning för hantering av byggdamm och betongslam, vattenbilningsutrustning, utlastningsutrustning m m. Mässan vänder sig främst till aktörer i Sverige och de övriga nordiska länderna men siktet är även inställt på att locka mera långväga utställare och besökare. Sverige och Norden har sedan länge varit ett viktigt internationellt teknologiskt nav inom de ämnesområden mässan spänner över. Arrangör för mässan är företaget S.C.O.P. AB som arrangerade en liknande mässa på samma plats åren 1998 och 2000. Föregångaren blev mycket uppskattad och man hoppas nu att även DEMCON skall få samma genomslagskraft och värde för de branscher som mässan omfattar. Intresset för DEMCON är redan stort då mer än hälften av utställarytorna bokats av tillverkare och leverantörer av demoleringsutrustning. DEMCON arrangeras i samarbete med branschföreningarna Riv- & Saneringsentreprenörerna och Håltagningsentreprenörerna samt den internationella branschföreningen för betonghåltagare, IACDS. Utrymme för produktdemonstrationer och nordisk betonghåltagartävling På DEMCONs utomhusdel kommer demonstrationer av maskiner och utrustningar att genomföras. Detta var ett uppskattat inslag under mässorna på 1990-talet och kommer 2010 att arrangeras i ännu större omfattning. På mässans utomhusdel kommer dessutom den nordiska betonghåltagarfinalen i “Cutting Pro Competition” genomföras. Den internationella finalen arrangeras 2011 i Österrike. Den internationella tävlingen Cutting Pro Competition arrangerades för första gången 2007/2008 och blev mycket uppskattad. Även entreprenörerna ställer ut På DEMCON har även entreprenörerna möjlighet att presentera sina verksamheter i en del av mässan kallad “Contractors Corner”. Då demoleringsmässan på InfraCity arrangerades under 1990-talet var det många entreprenörer som valde att visa upp sina tjänster. Från arrangörshåll kommer man att satsa mycket på att även locka entreprenörernas beställare till DEMCON. ExpoRent 2010, en minimässa för rentalbranschen Parallellt med DEMCON, i glasfoajén till demoleringsmässan, arrangeras dessutom Sveriges första renodlade mässa för rentalbranschen, ExpoRent. ExpoRent är en minimässa där leverantörer till rentalbranschen på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt har möjlighet att träffa både maskinuthyrarna och deras slutkunder. ExpoRent arrangeras i samarbete med Hyrex-Kedjan som är en förening för maskinuthyrare i Sverige med drygt 120 medlemsföretag. Hyrex-Kedjan kommer att hålla sitt höstmöte för 2010 på InfraCity i samband med ExpoRent. www.demcon.se Kontaktuppgifter: S.C.O.P. AB Box 786 191 27 Sollentuna Tel: 08-585 700 46 Fax: 08-585 700 47 www.demcon.se Högupplösta bilder kan laddas ner på följande länk: http://www.demcon.se/sv/image.html

Taggar: