DEMCON demolerar vidare

Report this content

Demoleringsmässan DEMCON har kommit för att stanna. Den populära branschmässan som arrangerades redan på 1990-talet på InfraCity fick en ny tappning i DEMCON 2010. Nu sluter utställarna upp även för årets event i september.

Den 6-7 september, 2012 arrangeras den andra upplagan av demoleringsmässan DEMCON på InfraCity i Upplands Väsby norr om Stockholm. Under två dagar samlas professionella tillverkare och entreprenörer inom rivning, betonghåltagning, betonggolvslipning, sanering, vattenbilning, återvinning och krossning, skrotning med mera.

Det Svenska Demoleringspriset instiftas

Parallellt med mässan kommer den Europeiska branschföreningen för rivningsentreprenörer, European Demolition Association (EDA), att hålla möte med sin tekniska kommitté. De svenska branschföreningarna för rivning, håltagning och sanering kommer också att sammanträda i anslutning till mässan. På torsdagskvällen den 6 september inbjuds till branschfesten “DEMCON-kalaset”. I samband med festligheterna kommer för första gången “Det Svenska Demoleringspriset” att delas ut. Mer information om priset återfinns på hemsidan www.pdworld.com/demoleringspriset.

Produktdemonstrationer och håltagartävling

Nytt för årets mässa är att fler live-demonstrationer kommer att hållas på mässans utomhusdel. Det kommer att krossas, rivas, borras, sågas, slipas och poleras samt att besökarna kommer kunna att på nära håll lära sig mer om vattenbilningstekniken. Även i år genomförs den nordiska finalen i Concrete Cutting Pro Competition där nordiska håltagare tävlar mot varandra i en rafflande kamp för finalplats i Innsbruck, 2013. Vid 2011 års pan-europeiska tävling gick första pris till svensken Joakim Lenander.

Mer fokus på rivning, skrotning och återvinning

Arrangören kommer inför årets mässa öka fokus på rivnings- och återvinningsbranschen samt även skrothandlare. Över 5000 personliga inbjudningar kommer att skickas till skrothandlare, återvinningscentraler, rivnings- och saneringsentreprenörer. Men den viktiga kundgruppen betonghåltagare, lättrivare och betonggolvslipningsföretag är inte på något vis bortglömd utan bearbetas på samma sätt som inför mässan 2010.

“Jag tror att branschen återigen ser fram emot att stråla samman på DEMCON i september, mässan för de verkliga demoleringsproffsen. Merparten av branschens aktörer ställer ut och vi tror att kvaliteten på besökarna kommer, som alltid, vara hög. Särskilt glädjande är att mässan fått en ökad internationell status både bland besökare och utställare. EDA väljer att återigen förlägga ett möte vid mässan och vi har bokade uställare från flera europeiska länder och till och med Kina”, säger DEMCONs projektledare Jan Hermansson.

www.demcon.se

Taggar: