Framtiden för väljarundersökningar årets tema för Lybergkonferensen

Report this content

Kvalitet, nyfikenhet och nytänkande är ständigt närvarande i det arbete Demoskop gör. Vår kollega Lars Lyberg var en av världens främsta inom undersökningsbranschen. Tyvärr gick han bort 2021. För att hedra hans minne och fortsätta det viktiga arbete han gjorde bjuder Demoskop in till Lybergkonferensen.

Flera av världens ledande forskare inom området medverkar och delar sin syn på utvecklingen. Temat för årets konferens är framtiden för väljarundersökningar.

- Vi är oerhört stolta att kunna presentera så namnkunniga och kompetenta forskare med världen som arbetsfält. Demoskop väljarbarometer var återigen den undersökning som kom närmast valresultatet, men branschen som helhet lyckades också väl. Det krävs kontinuerligt fokus på metodutveckling och kvalitetskontroll för att lyckas. Demoskop har ett brett nätverk och vi är stolta över att kunna dela med oss av den kunskap vi har tillgång till, säger Karin Nelsson, vd för Demoskop.

- Är man intresserad av kvalitet och vad som är på gång inom statistikbranschen så är det här ett gyllene tillfälle som man inte får missa. Konferensen, där vi möts över olika gränser för att diskutera utmaningar och för att lära av varandra, är helt i Lasses anda, säger Lilli Japec, PhD, Scientific Advisor, Statistiska Centralbyrån.

Torsdagen den 1 december kl 14.00-16.30 arrangeras konferensen med deltagare från Kanada, Storbritannien, Abu Dhabi och Sverige.

Bland talarna finns Claire Durand, Professor of Methodology in the Department of Sociology, Université de Montréal som bland annat studerat väljarundersökningar i Storbritannien, Kanada, USA och Frankrike, Jouni Kuha, Professor in Social Statistics, London School of Economics and Political Science, som arbetat med vallokalsundersökningarna i Storbritannien de senaste fyra valen och även varit med i gruppen som utvärderade de brittiska opinionsundersökningarna 2015. Måns Magnusson, PhD och assisterande professor vid statistiska institutionen i Uppsala, Joakim Malmdin, PhL, Expert on Statistical Output Quality, Statistics Center Abu Dhabi samt Johan Martinsson, PhD och föreståndare för SOM-institutet. Samtliga tre är också medlemmar i Demoskops vetenskapliga råd.

Se hela programmet här.

Demoskop erbjuder undersökningar och avancerade analyser inom opinion, varumärke, kommunikation och affärs- och verksamhetsutveckling. Företaget är banbrytande i metodutveckling och analys av nya datakällor. Det moderna angreppsättet har banat väg för träffsäkra slutsatser med direkt affärsnytta för företag och organisationer. Läs mer här www.demoskop.se

För fler frågor, kontakta:

Karin Nelsson, karin.nelsson@demoskop.se