Dentalum bryter ny mark genom emissionen av en säkerställd företagsobligation om SEK 300 000 000

Dentalum har som första svenska tandvårdskedja emitterat en senior säkerställd företagsobligation om SEK 300 000 000 med ett ramverk på SEK 600 000 000 och en löptid på 3 år.

Emissionslikviden kommer att användas till att refinansiera utestående bankfacilitet samt för att finansiera kommande förvärv av kliniker och därigenom stärka Dentalums fortsatt hållbara tillväxtresa.

• Vi är oerhört stolta att som första svenska tandvårdskedja emittera en obligation och få förtroendet från välrenommerade institutioner och investerare att fortsätta utveckla vår verksamhet. Med gehör från marknaden, fortsätter vi vårt fokus att bedriva hållbar tandvård genom att investera i lönsamma kliniker med kompetenta och engagerade medarbetare som långsiktigt vill vara en del av Dentalum, säger Max Dorthé Ladow, VD.

Obligationen fick ett stort intresse på marknaden och blev övertecknad. Obligationen löper med en fast kupong om 7,75% och kommer initialt att noteras på Frankfurtbörsen (DE: Börse Frankfurt) för att inom 12 månader noteras på Nasdaq Stockholm.

Pareto Securities AB och Swedbank AB (publ) har tillsammans agerat finansiella rådgivare (joint bookrunners) åt Dentalum i emissionen av företagsobligationen.

Sofi Eriksson, CFO, +45 705 95 46 33, sofi.eriksson@dentalum.com

Dentalum Operations AB (publ) är en snabbväxande tandvårdskedja med fokus på att förvärva lönsamma och hållbara tandvårdskliniker i Norden. Dentalums filosofi bygger på lokal förankring där klinikägarna får fortsätta vara entreprenörer och driva verksamheterna med hög självständighetsgrad även efter genomfört förvärv. Dentalum har som mål att bygga en organisation i världsklass och är övertygade om att rätt arbetsmiljö, utvecklingsmöjligheter och företagskultur skapar ett motiverande och engagerande arbetsklimat som leder till den högsta kvalitet av vård och en enastående service till våra patienter. Mer information på www.dentalum.com