RoosGruppen ny majoritetsägare i Dentalum

Report this content

RoosGruppen AB (”RoosGruppen”) utökar sitt engagemang genom förvärvet av tidigare huvudägares, Esmaeilzadeh Holding AB (publ) (”EHAB”), samtliga aktier i Dentalum Group AB (”Dentalum”) och blir därmed ny majoritetsägare i Dentalum. RoosGruppens förvärv markerar en betydelsefull milstolpe för Dentalum och innebär en stärkt ställning för bolaget i dess fortsatta tillväxtresa.

RoosGruppen är ett välrenommerat investeringsföretag med lång erfarenhet av att stödja och utveckla entreprenöriella företag inom olika branscher. Som ny majoritetsägare i Dentalum visar RoosGruppen sitt starka engagemang för att främja Dentalums fortsatta tillväxt och framgång.

"Vi är mycket glada över att utöka vårt engagemang i Dentalum," säger Håkan Roos, grundare och VD för RoosGruppen. "Dentalum har haft en imponerande resa hitills och byggt upp en stark position på marknaden. Vår ambition är att säkerställa rätt resurser för att stärka Dentalum ytterligare, både på den svenska tandvårdsmarknaden och internationellt."

RoosGruppen har varit aktieägare i Dentalum sedan slutet på 2021 och har fördjupat sitt engagemang löpande under bolagets utveckling. Dentalum har etablerat sig som en ledande aktör inom tandvårdssektorn genom sitt fokus på kvalitet, passion och patientcentrerad vård. Med RoosGruppens stöd är Dentalum väl positionerat för att fortsätta sin tillväxt och stärka sitt erbjudande till patienter över hela Sverige och på sikt även på andra marknader.

”Vi vill börja med att tacka EHAB för ett spännande och utvecklande partnerskap. Vi har åstadkommit mycket under våra snart fem år tillsammans. Sedan är vi stolta över att RoosGruppen utökar sitt ägande och blir vår nya majoritetsägare,” säger Max Dorthé Ladow, VD och medgrundare av Dentalum. ”RoosGruppens erfarenhet, entreprenörstillvända sätt och finansiella styrka kommer att vara viktiga beståndsdelar när vi nu planerar för nästa fas i Dentalums utveckling. Tillsammans kommer vi att fortsätta sätta stort fokus på högkvalitativ tandvård och expandera vår närvaro såväl inom som utanför Sverige.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Max Dorthé Ladow, VD och medgrundare, +46 709 85 97 83, max.ladow@dentalum.com
Marcus Ladow, Förvärvschef och medgrundare, +46 763 45 80 80, marcus.ladow@dentalum.com

Besök: www.dentalum.com

Om Dentalum

Dentalum Operations AB (publ) är en snabbväxande tandvårdskedja med fokus på att förvärva lönsamma och hållbara tandvårdskliniker i Norden. Dentalums filosofi bygger på lokal förankring där klinikägarna får fortsätta vara entreprenörer och driva verksamheterna med hög självständighetsgrad även efter genomfört förvärv. Dentalum har som mål att bygga en organisation i världsklass och är övertygade om att rätt arbetsmiljö, utvecklingsmöjligheter och företagskultur skapar ett motiverande och engagerande arbetsklimat som leder till den högsta kvalitet av vård och en enastående service till våra patienter.