Delårsrapport 1 januari - 30 juni 1998

Report this content

DELÅRSRAPPORT 1 januari - 30 juni 1998 Dentronics erbjudande om totalt 99 mkr övertecknades. Handel i aktien sker sedan 7 juli på Nya Marknaden. Perioden har präglats av omfattande arbete med marknads- och produkt- utveckling. Rörelseresultatet uppgick till -10 330 tkr (-630 tkr, 8 mån) Fyra avtal för leverans av DECIM Workstations planenligt tecknade under 1998. Totalt sju Workstations kontrakterade. Lansering av Denzir och DECIM påbörjad i juni 1998 Dentronic tar steget in i Tyskland Organisationen förstärkt enligt plan För ytterligare information kontakta: Anders Sundh, Telefon 0910-835 Verkställande direktör 70 070-591 2307 Pehr Marklund, Ekonomi och Telefon 0910-835 70 Finans 070-644 2529 Dentronic i korthet Dentronics affärsidé är att erbjuda tandvården helhetslösningar för bättre, effektivare och miljövänligare tandrestaurationer baserade på CAD/CAM-teknik. Dentronic har utvecklat ett nytt tandfyllningsmaterial, Denzir, samt CAD/CAM- systemet DECIM (Dental Computer Integrated Manufacturing) som är det enda system som kan bearbeta det nya materialet. Denzir är mycket hållbart, det är hälso- och miljövänligt och det är CE-certifierat och kan därmed marknadsföras i Europa. DECIM ger en snabb tillverknings-process som kan sänka kostnaderna inom tandvården. Dentronic genomförde i juni en nyemission som tillförde bolaget 61 mkr efter noteringskostnader. Nyemissionen skall huvudsakligen finansiera planerade marknadsaktiviteter och uppbyggnad av marknadsorganisationen i Skandi-navien och Tyskland samt produktutveckling. Dentronics aktie handlas sedan 7 juli 1998 på Nya Marknaden. Verksamheten Lanseringen av Denzir och DECIM i Sverige inleddes i juni 1998 med annonser i fackpress. Denna annonsering kommer under hösten 1998 att följas upp med bredare annonsering i samband med marknadsintroduktionen, vilken även inkluderar seminarier och andra riktade informationsaktiviteter. Denzir marknadsförs mot tandkliniker och patienter, medan DECIM marknadsförs mot tandtekniker. Under sommaren presenterades en forskningsrapport i Sverige som behandlade riskerna med amalgam som tandfyllnadsmaterial. Rapporten fick stor uppmärksamhet i media. Debatten kom senare även att omfatta allergier mot olika typer av tandvårdsmaterial. Medias bevakning, allmänhetens intresse och Riksdagens debatt har ökat kunskaperna om de risker som sätts i samband med vissa dentalmaterial. Detta gynnar lanseringen av Denzir. Att etablera ett nytt tandrestaurationsmaterial på marknaden kräver dock betydande insatser. Dentronic har fram till periodens utgång levererat fyra DECIM Workstations till tandteknikerlaboratorium. Utöver dessa har till dags dato ytterligare tre avtal tecknats med leverans under hösten 1998. Under hösten presenteras fyra färgnyanser av Denzir, varav två för närvarande genomgår sedvanlig process för CE-certifiering. Etablering i Tyskland Helmut Unger har anställts som ansvarig för uppbyggnaden av den tyska marknadsorganisationen. Helmut Unger har 20 års erfarenhet av dental-branschen varav de senaste tio åren som VD för den tyska divisionen av GC International, en ledande japansk tillverkare av tandvårdsmaterial. Lansering av Dentronics produkter på den tyska marknaden beräknas ske under våren 1999. Personal Arne Viktorsson har utsetts till Teknikchef med övergripande ansvar för utveckling och produktion. Arne Viktorsson kommer närmast från Ericsson/ Erisoft i Skellefteå, där han var ansvarig för utveckling av ett produktprogram för den internationella marknaden. Ingrid Näsström har utsetts till Administrativ chef. Ingrid Näsström kommer närmast från Industrivärdens dotterbolag Hydrauto där hon haft motsvarande tjänst. Bägge befattningarna ingår i ledningsgruppen. Övriga rekryteringar inom Marknad och Teknik har fullföljts enligt plan. Dentronics erbjudande övertecknades Den nyemission som genomfördes under juni månad omfattade 1 736 842 B-aktier till priset 38 kr och innebar att Dentronic tillfördes 61 mkr efter emissionskostnader. I syfte att möjliggöra en bred ägarspridning och ett brett institutionellt ägande avyttrade dessutom Industrifonden och AC Invest sina innehav på totalt 860 000 B-aktier. Det totala erbjudandet på 99 mkr omfattade därför 2 596 842 B-aktier, motsvarande 59% av aktierna och 28% av rösterna. Erbjudandet övertecknades, såväl av institutionella investerare som av allmänheten. Handel med Dentronics aktie påbörjades den 7 juli 1998 på Nya Marknaden. Försäljning och resultat Försäljningen under perioden uppgick till 52 tkr och avsåg huvudsakligen engångsavgifter för tecknade avtal med referenslaboratorier. Ökade rörelsekostnader är hänförliga till forsknings- och utvecklingsarbete, uppbyggnad av försäljnings- och marknadsorganisation samt förberedelser inför lanseringen. Rörelseresultatet uppgick till -10 330 tkr. Resultatet efter finansiella poster uppgick till -10 807 tkr. Amortering av räntebärande skulder leder till att räntenettot för perioden juli-december blir positivt. Likviditet och finansiell ställning Likvida medel uppgick den 30 juni 1998 till 50 500 tkr jämfört med 35 tkr den 31 december 1997. Räntebärande skulder uppgick till 1 421 tkr vid periodens utgång (3 100 tkr per 31 december 1997). Det egna kapitalet ökade med 54 704 tkr och uppgick till 68 255 tkr per 30 juni 1998. Soliditeten uppgick vid samma tidpunkt till 81,5 procent (47,0 procent per 31 december 1997). Utgifter i samband med emissionen, totalt drygt 5 mkr, har redovisats som en reduktion av den erhållna likvid som tillförts eget kapital. Investeringar Investeringarna uppgick till 4 081 (436) tkr, varav 1 663 (5) tkr avsåg verksamhetsanpassning av hyrda lokaler. Återstående del av investeringarna avsåg huvudsakligen inventarier och produktionsutrustning. Kommande informationstillfällen: Delårsrapport januari-september 27 oktober 1998 Bokslutskommuniké för 1998 18 februari 1999 Årsredovisning 1998 Mars 1999 Bolagsstämma April 1999 Stockholm den 25 augusti 1998 Dentronic AB Anders Sundh Verkställande direktör Denna delårsrapport har ej varit föremål för särskild granskning av Dentronics revisorer. För ytterligare information kontakta: Anders Sundh, Verkställande direktör Telefon 0910-835 70 070-591 2307 Pehr Marklund, Ekonomi och Finans Telefon 0910-835 70 070-644 2529 www.dentronic.se Delårsrapport per 30 juni 1997 avlämnades ej, då räkenskapsåret ändrades så att bokslut upprättades per 30 april 1997 och 31 december 1997. Då perioden januari - juni 1997 med hänsyn till verksamhetens art inte ger något informationsvärde, utan åttamånadersperioden maj - december är bättre ur informationssynpunkt, används denna period för jämförelse. 1997 1998 helår Koncernens jan-jun (8 mån) resultaträkningar, tkr Rörelsens intäkter 52 1 056 mm Kostnad för sålda -3 -558 varor Bruttoresultat 49 498 Rörelsens kostnader Administration -2 394 -677 Marknad -2 879 0 Forskning- och -5 061 -377 utveckling Övriga -45 0 rörelsekostnader Rörelseresultat -10 330 -556 Ränteintäkter 0 13 Räntekostnader -477 -87 Resultat efter -10 807 -630 finansiella poster Skatt på periodens 0 0 resultat Periodens resultat -10 807 -630 Koncernens 1998-06-30 1997-12-31 balansräkningar, tkr Balanserade 23 614 23 614 utvecklingskostnader Goodwill 150 180 Inventarier, verktyg 4 586 769 och installationer Summa 28 350 24 563 anläggningstillgångar Varulager 3 038 3 428 Kortfristiga 1 812 799 fordringar Kassa och bank 50 500 35 Summa 55 350 4 262 omsättningstillgångar Summa tillgångar 83 700 28 825 Eget kapital 68 255 13 551 Långfristiga skulder 2 755 7 280 Kortfristiga skulder 12 690 7 994 Summa eget kapital 83 700 28 825 och skulder Nyckeltal 1997 1998 helår jan-jun (8 mån) Forsknings- och 5 061 5 901 utvecklingskostnader * Avkastning på eget neg neg kapital, % Avkastning på neg neg sysselsatt kapital, % Soliditet, % 81,5 47,0 Investeringar, tkr 4 081 436 Eget kapital, tkr 68 255 13 551 Genomsnittligt antal 13 10 anställda, koncernen Resultat per aktie, kr -4,09 -0,60 Eget kapital per aktie, 14,96 7,62 kr Antal aktier vid 4 561 102 1 778 940 periodens utgång Resultat per aktie, kr -3,54 -0,25 ** Eget kapital per aktie, 13,73 6,44 kr ** Antal aktier vid 4 971 782 3 234 940 periodens utgång ** *Forsknings- och utvecklingskostnader redovisas brutto, inkl balanserade utvecklings- kostnader. ** Efter full konvertering av samtliga utestående konvertibla skuldebrev Definitioner nyckeltal Avkastning på eget kapital Resultat efter skatt i procent av genomsnittligt justerat eget kapital. Det senare beräknas som genomsnittet av in- och utgående balans. Avkastning på sysselsatt kapital Resultat efter finansiella poster plus finansiella kostnader i procent av genomsnittligt sysselsatt kapital. Sysselsatt kapital avser balansomslutning minskad med icke räntebärande skulder inklusive latenta skatteskulder. Soliditet Eget kapital i procent av balansomslutningen Resultat per aktie, kr Resultat efter full skatt dividerat med genomsnittligt antal aktier Eget kapital per aktie, kr Eget kapital enligt balansräkningen dividerat med antal utestående aktier vid periodens utgång