Astra Tech presenterar nya OsseoSpeed™-resultat från det globala kliniska forskningsprogrammet på världskongressen

Mölndal, 12 maj 2012 – Under Astra Techs världskongress i Göteborg den 9–12 maj presenterar företaget nya resultat från sitt globala kliniska forskningsprogram, och än en gång bekräftas fördelarna med Astra Techs Implant System™

”Vi är mycket stolta över att kunna presentera ännu fler studier med positiva data från vårt globala kliniska forskningsprogram på vår egen världskongress. För oss är det ytterst viktigt att klinikerna känner sig trygga när de använder vårt implantatsystem för att behandla sina patienter. Nittio procent av de dentala implantatsystem som finns på marknaden i dag har ingen klinisk dokumentation”, säger AnnaKarin Lundgren, chef för Global Scientific Management.

Femårsuppföljning av tidigt belastade OsseoSpeed™ implantat
I en nyligen publicerad prospektiv studie av H. Schliephake och medarbetare1 presenterades femårsresultat från 44 patienter som behandlats med totalt 123, tidigt belastade, implantat som sattes posteriort i underkäken. Studien fokuserade på klinisk effektivitet, och därför utvärderades implantatets överlevnad och stabilitet samt förändring av den marginala bennivån. Alla implantat överlevde hela studiens tidsperiod vilket innebar 100 % implantatöverlevnad. Implantatstabiliteten, uttryckt i ISQ-värden, ökade under det första året, och förändringen av den marginala bennivån var minimal med en slutlig genomsnittlig förändring från placeringen av implantatet till 5 år på – 0,08 mm. Författarna drog slutsatsen att implantat med en fluormodifierad OsseoSpeedTM-yta ger lovande resultat vid tillämpning av ett tidigt belastningsprotokoll posteriort i underkäken.

Utvärdering av OsseoSpeed™ 3 mm-implantat i begränsade utrymmen
En prospektiv multicenterstudie av P. King och medarbetare2 omfattade 69 patienter, tillsammans behandlade med totalt 97 implantat. De smala OsseoSpeedTM-implantaten ersatte singeltänder i det anteriora området, och studien var designad för att utvärdera kliniska prestanda av dessa implantat vid enstegskirurgi med tidigt belastningsprotokoll. Tvåårsuppföljningen visar att behandling med OsseoSpeedTM TX 3.0-implantat är ett säkert och förutsägbart behandlingsalternativ i det anteriora området när det interdentala utrymmet är begränsat. Mjukvävnad och marginala bennivåer bevarades väl.

Stöd av det marginala benet runt OsseoSpeed™ Profile-implantat
En prospektiv multicenterstudie av R. Nölken och medarbetare3 omfattade 65 patienter som behövde singeltandsimplantat. Syftet med studien var att kliniskt och radiografiskt utvärdera hur stödet av marginalt ben ser ut lingualt, buckalt och interproximalt efter behandling med OsseoSpeedTMProfile-implantat i sluttande läkta kristor. Efter 1 år rapporterades endast små förändringar av den marginala bennivån vilket visar att OsseoSpeedTMProfile-implantat är ett förutsägbart behandlingsalternativ när den alveolära kristan sluttar i lingual till buckal riktning.

Astra Tech dentala produkter – med stöd av över 600 publikationer
Astra Tech Dental har nått en viktig milstolpe: produktportföljen stöds nu av fler än 600 artiklar som publicerats i välrenommerade expertgranskade vetenskapliga tidskrifter.
Artiklarna har skrivits av forskare och kliniker från hela världen och har noga granskats av oberoende redaktionskommittémedlemmar innan de godkänts för publicering. Baserat på dessa publicerade artiklar kan kliniker förvänta sig förutsägbara och utmärkta behandlingsresultat när de använder Astra Tech Implant System™.

Referenser:
1 Schliephake H, Rodiger M, Phillips K, McGlumphy EA, Chacon GE, Larsen P. Early loading of surface modified implants in the posterior mandible - 5 year results of an open prospective non-controlled study. J ClinPeriodontol 2012;39 (2):188-95. Abstract in PubMed
2
King P, Galindo-Moreno P, Maiorana C, Schramm A, Øland J, Nilsson P. Clinical and radiographic evaluation of early loaded narrow diameter implant – a 2-year follow-up. Astra Tech World Congress Gothenburg, Sweden, May 9-12, 2012.
3 Nölken R, Donati M, Fiorellini J, Gellrich N-C, Parker W, Berglundh T. Marginal bone support at OsseoSpeed™ Profile implants.Astra Tech World Congress Gothenburg, Sweden, May 9-12, 2012.
Den fullständiga listan över Astra Tech-publikationer finns på www.astratechdental.com

Kerstin Wettby
Head of Market Communication
Global Marketing Astra Tech
Affärsområde Dental, Astra Tech AB, Sverige
Mobiltel 0705-16 32 02
Besök www.astratechdental.com

Om Astra Tech
Astra Tech AB är ett globalt ledande företag för produkter, tjänster och support inom tandvård, kirurgi och urologi. Sedan den 1 september 2011 ingår företaget i DENTSPLY International, Inc., ett globalt ledande företag inom professionella tandtekniska produkter. Astra Tech har sedan 1948 fortlöpande utvecklat marknadsledande lösningar som uppfyller viktiga behov inom vården baserat på önskemål från användare och sjukvården. Pågående forskning och utveckling bedrivs med målsättningen att hitta nya sätt att stödja vårdgivare och förbättra livskvaliteten för patienter världen över. Astra Techs huvudkontor finns i Mölndal, Sverige, och tillverkningsanläggningar finns i Sverige och Nordamerika. Företaget är representerat globalt med 16 dotterbolag och utvalda lokala distributionspartner. Astra Tech har 2 200 anställda världen över och 2011 var omsättningen 3,9 miljarder kronor. Företaget investerar varje år fem procent av sin omsättning i forskning.