MNW:s deo.com sluter avtal med Telia Mobile

MNW:s deo.com sluter avtal med Telia Mobile Ett rykande färskt samarbete mellan Europas ledande musiksite deo.com och Telia Mobile leder de senaste musiknyheterna rakt in i din mobiltelefon. Samarbetet innebär att konsumenten via sin WAP-telefon eller WAP-terminal kan hämta nyheter från deo.com. Det innebär att användaren istället för att sitta inomhus vid sin dator kan sitta på krogen eller i skogen och få de senaste musiknyheterna via sin mobiltelefon. - deo.com är ett spännande och aktivt företag på frammarsch. Det stämmer bra överens med de krav på kvalitet och innehåll som vi ställer på vår DOF-portal. Vårt samarbete är början på en hisnande resa som gör det ännu lättare för konsumenten att ta till sig och följa med i musikvärlden, säger Jonas Wilhelmsson, wap-ansvarig på Telia Mobile. WAP står för Wireless Application Protocol. Tekniken gör det möjligt att använda ett flertal olika Internetbaserade tjänster via mobiltelefonen. Men WAP innebär inte att man kan surfa in på vilken hemsida som helst med sin telefon. Innehållet och tjänsterna måste vara anpassade för att WAP skall fungera. Därav samarbetet mellan deo.com och Telia. deo.coms nyhetstjänst är kopplad till Telia-användare med DOF-abonnemang. Ett DOF-abonnemang kombinerar GSM och Internet vilket gör det till ett av världens mest avancerade mobiltelefonabonnemang. - Vi arbetar hela tiden med att söka och engagera samarbetspartners i teknikledande företag i Europa för att ständigt driva tekniken framåt. Vi vill inspirera och aktivera våra medlemmar genom att göra musiken tillgänglig på sätt som tidigare inte varit möjliga , menar Fredrik Sidfalk, VD för deo.com. Om deo.com MNW:s dotterbolag deo.com är en av Europas första kommersiella musikportaler för nedladdningsbar musik. Portalen erbjuder förutom musik även redaktionellt material i form av skivrecensioner, biografier, reportage, nyheter etc. Musiken överförs i form av kopieringsskyddade ljudfiler via Internet till kunderna. deo.coms system säkrar artisternas upphovsrätt och därmed deras ersättning. På musikportalen erbjuds även artister utan skivkontrakt att presentera sig och sin musik och därmed nå ut till en bredare publik. Genom direktkontakt med artister och skivbolag erbjuder deo.com ett växande antal titlar till försäljning via Internet. I dagsläget är cirka 8.000 titlar utav företagets dryga 200.000 titlar tillgängliga för försäljning. Arbete pågår just nu med att bygga upp lokala kontor och siter runt om i Europa med start i Storbritannien, Tyskland och Frankrike. Gå in på www.deo.com för mer information. Om MNW MNW Records Group är Nordens största skivbolag vid sidan av de fem multinationella skivbolagsjättarna. Förutom skivbolagsverksamhet representerar MNW utländska skivbolag i Skandinavien genom MNW ILR och distribuerar och musik via bolaget MNW Distribution. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/10/20000210BIT00960/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/10/20000210BIT00960/bit0002.pdf