Skara kommun lyfter sitt företagsklimat

Report this content

När Svenskt Näringsliv publicerade årets kommunrankning, baserad på respektive kommuners lokala företagsklimat, stod det klart att Skara kommun hade klättrat med hela 65 placeringar. Till grund låg kommunens resultatrika satsning ihop med lokala företagare och samarbetet med affärsutvecklingsbyrån Department of Doing. Tillsammans utvecklades en framgångsrik modell för den lokala regionen.

Processen initierades av Skaras kommun år 2008 med så kallade Open Space möten där företagare fritt fick lyfta fram de viktigaste frågorna som de ställs inför. Med underlag från dessa möten implementerades en modell genom näringslivsdagar och workshops tillsammans med de lokala företagen och kommunen. Processen visade sig bli mycket framgångsrik och går numera under benämningen ”Skaramodellen”.

Uppdraget att projektleda satsningen ”Skara Näringslivsoffensiv” inför 2009 gick till Department of Doing.

- Våra modeller och vårt affärsutvecklingstänk har utvecklats i arbetet med enskilda företag som uppdragsgivare. När vi tillsammans med kommunen och det lokala näringslivet implementerade Skaramodellen fick vi bevis för att samma metodik även fungerar på en hel region. Nyckeln är att se till de naturliga drivkrafter incitamenten för de inblandade parterna. I det här fallet handlar det mycket om att skapa engagemang och handlingskraft för att stärka regionen. Om regionen mår bra, mår också det enskilda företagen bra, säger Henrik Bergqvist, VD på Department of Doing.

Satsningen var ett samarbete mellan flera olika lokala föreningar och organisationer där stora delar av näringslivet, ihop med kommunen arbetade för att skapa konkreta lösningar på då aktuella idéer och utmaningar.

– Under 2009 har Department of Doing i sitt uppdrag strukturerat och påverkat dessa möten för att skapa en dialog mellan företag och organisationer där ledorden har varit samverkan och uthållighet, berättar Lennart Pettersson från LRF, före detta ordförande i Skara Näringslivsoffensiv.

För mer information kontakta:

Henrik Bergqvist, VD Department of Doing
Mobile: +46 70 606 08 04
E-mail: henrik.bergqvist@departmentofdoing.se

Om Skara Näringslivs Offensiv
Skara Näringslivs Offensiv, även kallat SkaraOffensiven, är en ekonomisk förening som drivs av LRF, Svensk Handel, Företagarna, Fastighetsägarna, Svenskt Näringsliv samt Rådhuset Skara med finansiellt stöd av Sparbanksstiftelsen Skaraborg.
www.skaraoffensiven.se

Om Department of Doing
Affärsutvecklingsbyrån Department of Doing hjälper företag att utvecklas och växa på befintliga och nya marknader. Vi arbetar med operativ affärsutveckling, där strategi omvandlas till aktivitet. Med vår breda kompetens och handlingskraft inom försäljning, design, marknadsföring och finansiering gör vi våra kunder framgångsrika - oftast räknat i konkreta resultat.
www.departmentofdoing.se

Taggar: