Pressinbjudan: SveaReal i pilotprojekt med ekologiskt tak

Report this content

Fastighetsägaren SveaReal är först ut i Sverige att prova det nya ekologiska taket Derbipure.  SveaReal, Eurotak och TätaTak Entreprenad bjuder nu in media till premiärvisningen av det nya taket i Malmö hamn.

Pilotprojektet är ett samarbete med leverantören Eurotak och takentreprenören Täta Tak Entreprenad för att utvärdera materialets funktion och utveckla SveaReals miljöarbete.

Tätskiktet Derbipure innehåller vegetabiliska oljor och hartser (kåda) och är utvecklat för fastighetsägare som satsar på hållbarhet, samt att bygga och renovera miljövänligt. Detta vegetabiliska material är ett miljövänligt alternativ till de takmaterial som används idag som till stor del består av fossila ämnen.

SveaReal har valt att lägga 200 kvadratmeter Derbipure på den egna kontorsbyggnaden i Malmö för att prova det nya materialet. Förhoppningen är att efter utvärdering använda materialet på fler fastigheter och därmed även verka för en hållbar framtid.

- Vi är glada att SveaReal valt att testa Derbipure och vi hoppas att detta ska få fler fastighetsägare att upptäcka fördelarna med detta material som ett miljöanpassat alternativ, säger Daniel Radomski, affärsområdeschef på Eurotak som är leverantör för Derbigum i Sverige.

SveaReal arbetar aktivt med sin miljöprofil och de har bland annat som målsättning att sänka energiförbrukningen i deras fastighetsbestånd med 5 procent varje år. Testet av ett vegetabiliskt och högreflektivt tätskikt är en del av insatserna för att nå detta mål eftersom Derbipure bidrar till ett behagligare inomhusklimat i underliggande lokaler. Detta med hjälp av den unika vita ytan som reflekterar bort 80 procent av solens strålar, och som även är vit över tid med hjälp av nanoteknik.

- Våra fastigheter har stora takytor och därför bedömer vi att bara egenskapen att det är högreflexivt kommer att göra stor skillnad för energiförbrukningen, säger Henrik Rönndahl miljöansvarig på SveaReal.

SveaReal, Eurotak och Täta Tak Entreprenad bjuder nu in till pressvisning för visa upp det färdiga taket och berätta mer om hur det bidrar till lägre energiförbrukning för fastighetsägare.

Tid: Torsdag 10 maj kl.12.00
Plats: Kosterögatan 5, Malmö
Enklare lunch serveras.

För vidare frågor kontakta:
Daniel Radomski, Affärsområdeschef Eurotak leverantör för Derbigum i Sverige
Tobias Radomski, VD, Täta Tak Entreprenad och ansvarig för utförandet
Henrik Rönndahl, Teknisk förvaltare & Miljöansvarig, SveaReal
Madeleine Laurin Christensson, Marknads-och informationsansvarig SveaReal

För detaljer kring pressträffen:
Michael Falk, Agera PR

Om Eurotak och Derbigum
Tätskiktsproducenten Derbigum representeras sedan 1983 i Sverige av Eurotak, vilket resulterat i över 20 miljoner kvadratmeter tak och innergårdar. Byggnader med tak från Derbigums miljövänliga produktlinje minskar starkt på sin miljöpåverkan, och kan få ökade poäng i miljöklassificeringssystemen LEED och BREEAM. Derbigum är livscykelcertifierat enligt ISO 14040, samt certifierat av Sunda Hus, Byggvarubedömningen och Energy Star. Derbigums tak läggs endast av aukoriserade takläggare. Samtliga tak kvalitetssäkras genom regelbundna kontroller och garantibevis utfärdas för 15 år avseende material, arbete och följdskador.
Läs mer om Eurotak och Derbipure.

Om SveaReal
SveaReal äger och utvecklar fastigheter där kunskap och förståelse för kundernas behov står i centrum. Vår styrka är tillhandahållande av kommersiella fastigheter för logistik, kontor och industri genom nära kundrelationer på tillväxtorter som Storstockholm, Linköping, Västerås, Borås och Öresundsregionen.
SveaReals framgång bygger på medarbetarnas engagemang och kunskap om kundernas behov och förmåga att utveckla fastigheternas möjligheter. SveaReal är GreenBuilding Partner. Handel med SveaReals aktier sker via aktiehandlare på den norska marknaden.
För mer information besök oss på www.sveareal.com.

Taggar: