Världens första ekologiska tätskikt för tak introduceras

Report this content

Tätskiktstillverkaren Derbigum introducerar Derbipure, det allra första tätskiktet för tak som baseras på vegetabiliska material. Tätskiktet är gjort av vegetabiliska oljor och hartser (kåda) och är utvecklat för fastighetsägare som satsar på hållbarhet, att bygga och renovera miljövänligt.

- Investeringen för Derbipure är högre än för traditionella tak, men vi vet att allt fler fastighetsägare satsar på att bygga miljövänligt och har då ett mer långsiktigt perspektiv. Då har vi det enda riktigt miljövänliga alternativet på marknaden.
Derbipure har en vit yta gjord av akryl, vilket gör att det reflekterar bort mer än 80 procent av solens strålar. Det innebär ett kallare inomhusklimat under sommaren, vilket sparar energi.

- Förutom att använda ett miljövänligt material så vill vi gärna lyfta fram att hållbarheten är viktig. Det är mer miljövänligt att lägga ett tak som bevisligen håller 30 år än att chansa och lägga ett som enbart håller 15 år, eller som till och med läcker första eller andra vintern, säger Daniel Radomski. - Vi vill gärna slå ett slag för att tänka långsiktigt kring tak och byggnation, och gå ifrån kvartalsekonomin som alltför ofta råder bland vissa fastighetsägare idag.

Derbigum har redan tidigare produkter i sitt sortiment som strävar efter att påverka miljön så lite som möjligt. Tidigare har företaget bland annat introducerat Derbibrite, ett helt vitt tätskikt som reflekterar solljuset och därmed sänker energiförbrukningen inomhus under sommaren. Derbigum har dessutom ett system för återvinning och återanvändning av takmaterialet de producerar.

För mer information, kontakta: Daniel Radomski, affärsområdeschef, Eurotak, leverantör av Derbigum i Sverige, tel. 08-795 94 80, daniel.radomski@eurotak.se Michael Falk, Agera PR, tel. 073-397 46 55, michael.falk@agerapr.se

Om Derbigum och Eurotak Tätskiktsproducenten Derbigum representeras sedan 1983 i Sverige av Eurotak, vilket resulterat i över 20 miljoner kvadratmeter tak och innergårdar. Byggnader med tak från Derbigums miljövänliga produktlinje minskar starkt på sin miljöpåverkan, och kan få ökade poäng i miljöklassificeringssystemen LEED och BREEAM. Derbigum är livscykelcertifierat enligt ISO 14040, samt certifierat av Sunda Hus, Byggvarubedömningen och Energy Star. Derbigums tak läggs endast av aukoriserade takläggare. Samtliga tak kvalitetssäkras genom regelbundna kontroller och garantibevis utfärdas för 15 år avseende material, arbete och följdskador.

Taggar: