Casa Cor utmanar med unik designupplevelse

Report this content

Sveriges främsta inom inredning och design får i uppdrag är att förvandla ett tomt hus i centrala Stockholm till en sanslös designupplevelse, uppbyggd som ett hem. När dörrarna öppnas för besökare är varje rum i hemmet en lustfylld upplevelse av det absolut senaste inom arkitektur och design. Efter sex veckor rivs allt. Men, evenemanget uppstår på nytt, i ny skepnad, med nya kreatörer, i nytt hus, en gång per år. Detta är Casa Cor.

- Casa Cor ska bli Sveriges nya design- och inredningsmecka. Vi utmanar den traditionella mässindustrin. Det krävs mer än volym för att besökare ska minnas något annat än bara trötta fötter. Casa Cor husets härliga inredningar kommer att kittla besökarnas sinnen och skapa en skön ”vill-ha-känsla", säger Lotti Ander, delägare, Casa Cor Sverige.

Casa Cor är en unik affärsidé. Förutom att visa det bästa av dagens inrednings- och designers, fyller Casa Cor ett tomrum. I dag saknas en svensk scen där arkitekter och designers kan möta allmänheten för att ”på riktigt” visa upp sina lösningar och idéer. Hos Casa Cor får de äntligen en kombinerad mötes- och marknadsplats, tillsammans med producenter, där relationer kan skapas och varumärken exponeras.

- Den svenska designscenen behöver nya grepp och nya arenor. Det talas om det intelligenta hemmet, det smarta hemmet. Det är hög tid att tala om det passionerade hemmet, där design och arkitektur är i fokus. En passionerad inramning föder inspiration och underblåser skaparglädje. Därför behövs Casa Cor, säger Lotti Ander.

Den första upplagan av Casa Cor sker i T-house på Engelbrektsplan 1. Det är fastighetsföretaget Humlegården som upplåter 2 000 kvadratmeter för ändamålet.

- T-house blir en fantastisk inramning för utställningen, i en del av city som är under stark utveckling inte minst inom inredning och design. I nästa steg avslöjar vi namnen på de talanger som är utvalda. Intresset är enormt, säger Lotti Ander.

Den 24 april meddelas namnen på de 35 arkitekter och designers som är utvalda att delta. Casa Cor ger dem sedan en ”brief” som beskriver den fiktiva familj de skapar hemmet för samt rummens olika funktioner. Den 2 juli får deltagarna tillgång till ”sitt” rum i fastigheten. Förvandlingsarbetet blir en tävling mot klockan. Den 1 september öppnas dörrarna för allmänheten. För att sedan stängas den 14 oktober.