Bydalsfjällen satsar på skidåkning till höstlovet

Report this content

I Bydalsfjällen förbereder man sig inför vintern och bygger nu ett nytt snökanonsystem med ambitionen att öppna första backen till höstlovet, vecka 44. Att vara först i Sverige har aldrig tidigare varit något mål, men med Bydalsfjällens naturliga förutsättningar och en allt hårdare konkurrens har nu inriktningen ändrats.

– Snökanonsutbyggnaden är ett evighetsprojekt, vi har en långsiktig plan och tar ett steg i taget. Vi har byggt ett nytt pumphus i Bydalen, nu bygger vi ett nytt snökanonsystem i Drombacken. Nästa steg är att bygga ut snökanonsystemet ytterligare i området, säger Lasse Sällström, VD Liftbolaget i Bydalsfjällen.

Det finns tre faktorer som gynnar snötillverkning och Bydalsfjällen uppfyller alla tre mycket väl. Det är:

• Kallt vatten
  • Låg luftfuktighet
  • Kall luft

Bydalsfjällens läge är helt rätt för naturens förutsättningar. Kylan tränger ner i dalen och ger kallgrader mycket tidigt på säsongen.

– Med fullt vattentryck och rätt temperaturer har vi möjlighet att öppna Drombacken efter fyra dagars snöläggning. Att vi ska kunna öppna till höstlovet, vecka 44, är ingen omöjlighet, säger Lasse Sällström.

För mer information kontakta:

Lasse Sällström, VD Liftbolaget Bydalsfjällen.070-655 00 96

Mer information om Bydalsfjällen på www.bydalsfjallen.se

Bifogade bilder är fria för publicering.

Kort om Bydalsfjällen

Destination Bydalsfjällen i Jämtland består av områdena Gräftåvallen, Fjällhalsen, Bydalen, Höglekardalen, Hosjöbotten och Dammån. Här erbjuds utförsåkning i 50 nedfarter med 17 liftar. Här finns en snowpark och en skicrossbana samt flera barnområden. Det finns 70 km preparerade längdspår, turåkning på fjället, skotersafari och samisk turism. Bydalsfjällen anses vara Östersundarnas hemmafjäll men förutom närmarknaden kommer de flesta gästerna från Norrlandskusten och Mälardalen.

Taggar: