PRESSINBJUDAN: Värmländska kommuner går samman i största satsningen någonsin

Torsdag 18 oktober inleder tolv värmländska kommuner den största gemensamma satsningen någonsin för att föra kommunen och företag närmare varandra. ”Förenkla – helt enkelt” samlar närmare 500 värmländska kommunala chefer, handläggare och politiker, där målet är att förbättra företagsklimatet i Värmland.

8 av 10 företag har någon gång kontakt med kommunen. Värmländska företag är beroende av att kommunen är tillgänglig och kan ge snabb och god service. Framgångsrikt företagande är en av de enskilt viktigaste faktorerna för att Värmland ska växa och utvecklas, då vare sig vill eller får kommunerna utgöra bromsklossar.

”Förenkla – helt enkelt” är ett initiativ från Sveriges kommuner och Landsting (SKL), tillsammans med Tillväxtverket. Sedan starten 2010 har 50 kommuner deltagit, men den länsövergripande kraftsamling som nu genomförs (kallad ”Värmlandsmodellen”) är unik. Närmare 500 värmländska kommunala chefer, handläggare och politiker träffas med målet att bli bättre på att matcha kommunernas tjänster med företagens behov och önskemål.

Innan dagens ordinarie program (se bifogat program) anordnas en pressträff kl. 9.30, där all media är välkommen. Då finns möjlighet att ställa frågor och få all nödvändig information kring satsningen.

Deltagare på pressträffen:
Tomas Riste, ordförande, Region Värmland
Peter Kullgren, andre vice ordförande i kommunstyrelsen, Karlstad kommun
Anna Blomquist, tillväxtstrateg och näringslivsansvarig, Sunne kommun
Glenn Olsson, utvecklingschef, Hagfors kommun
Leila Andersson, projektledare, Det företagsamma Värmland

Var: Aula Magna, Karlstads universitet
När: torsdag 18 oktober, kl 9.30-10.00

Karin Lekemark – Informatör, Det företagsamma Värmland

karin.lekemark@almi.se

Leila Andersson – Projektledare, Det företagsamma Värmland
leila.andersson@almi.se

Den här satsningen är en del av Det företagsamma Värmland. Projektet – som drivs av Almi Företagspartner Värmland på uppdrag av Region Värmland – vill tillsammans med Värmlands alla kommuner och hela innovationssystem få Värmlänningarna mer positivt inställda till entreprenörskap och företagande.

Snabbfakta

Vad är Förenkla – helt enkelt? Sveriges kommuner och Landsting, tillsammans med Tillväxtverket erbjuder alla kommuner i Sverige en utbildning som syftar till att förbättra företagsklimatet.
Twittra det här
Twittra det här