Euroafrica Digital Ventures börjar med e-handel i Tanzania och lanserar Kupatana Prime

Euroafrica Digital Venture AB:s ("Euroafrica Digital Ventures" och "Bolaget") dotterbolag i Tanzania har idag ingått ett avtal med en leverantör av e-handelsprodukter som ska lanseras under varumärket Kupatana Prime och blir den första e-handelssatsningen på Kupatana. Bolaget lanserar nu ett första pilottest med ett sortiment på tusentals olika produkter vilket är ett första steg för Bolagets ambition att få större kontroll över transaktionerna som genereras genom plattformen. Produkterna som tillhandahålls av leverantören leder inte till att kapital binds utan bolaget betalar endast efter att försäljning genomförts.

Sedan lanseringen av Kupatana har miljontals användare besökt plattformen för att köpa och sälja produkter inom en rad olika kategorier, och i samband med förvärvet av Zoomtanzania tidigare i år blev Bolaget marknadsledare inom alla relevanta kategorier i Tanzania. Bolaget har tidigare kommunicerat att man haft som mål att utveckla sin affärsmodell mot transaktioner och att därigenom ta en transaktionsavgift för varje såld produkt. Genom detta avtal lanserar Kupatana helt unika produkter under sitt eget "white-label" märke och får möjlighet att genomföra ett första test för e-handelsförsäljning i Tanzania. Produktsortimentet består bland annat av underkläder, barnkläder, klockor och andra typer av varor som har ett högt intresse hos den tanzaniska internetkonsumenten. Avtalet ger Kupatana möjligheten att testa efterfrågan för denna typ av produkt innan man skalar upp verksamheten och utvecklar leveranskedjan med befintliga samarbetspartners och säljare.

Peter Persson, VD för Euroafrica Digital Ventures kommenterar

"Vi har nu kommit i mål med att påbörja vår första e-handelssatsning. Genom detta avtal får vi möjligheten att bepröva försäljningspotentialen inom flera kategorier men också möjligheten att utveckla leveranskedjan för att kunna erbjuda de absolut bästa villkoren mot slutanvändaren. Som den ledande marknadsplatsen i Tanzania ser vi e-handel som det absolut största utvecklingsområdet för att generera intäkter på den redan höga försäljningsvolymen och erbjuda marknaden ett nytt sätt att genomföra transaktioner."

Peter Persson, VD Euroafrica Digital Ventures AB

E-post:peter.persson@euroafricadv.com