Euroafrica Digital Ventures dotterbolag Kupatana gör nyckelrekrytering och laddar för expansion

Euroafrica Digital Venture AB:s ("Euroafrica Digital Ventures" och "Bolaget") dotterbolag Kupatana AB ("Kupatana") har idag ingått ett avtal med marketplace-veteranen Sammy B. Abla för att leda vår geografiska expansion i Östafrika och lanseringen av e-handel.

Sammy har mer än tio års erfarenhet av att driva digitala marknadsplatser i "frontier markets" och var en del av det svenska teamet som lanserade Avito i Mellanöstern & Nordafrika som såldes till Schibsted (Blocket) 2014. Därefter tog Sammy nyckelrollen som "Head of Classifieds" inom Rocket Internet med fokus på bla Afrika och Sydostasien. I samband med att verksamheten slogs ihop med Jumia Group 2017, fick Sammy ansvaret som Chief Marketing Officer för Jumia Market, en verksamhet som spände över 34 marknader i Afrika och Asien med över 800 anställda. Med operativ och strategisk kunskap inom digitala marknadsplatser är Sammy också en av grundarna bakom marketplace / SaaP bolaget Babasell som utvecklat den nya generationens digitala marknadsplats för vilket Bolaget nu har förvärvat teknologin.

Kupatanas övergripande mål är att öka trafiken och annonsinflödet tio gånger till utgången av 2023, och nå en total marknadsdominans på en tillväxtmarknad med 170 miljoner invånare. Med Sammy ombord sätter bolaget högre tillväxtmål i samband med lansering av e-handel och geografisk expansion. Ledningen kommer tillsammans med Sammy omgående påbörja arbetet med integrationen in i den nya plattformen, sammanslagningen med Zoomtanzania, och byggande av en större organisation på marknaden.

"Vi vet att Kupatana och Zoomtanzania är starka och välkända varumärken i Tanzania. Med den nya plattformen som inkluderar e-handel och tillsammans med Sammy ser vi väldigt optimistiskt på de kommande åren. Vi ser flera olika intäktsströmmar som vi kommer att integrera och med Sammy på plats tar vi nästa steg i att bygga en dominant position på en marknad med 170 miljoner människor.".

Sammy Ben Abla, Head of Classifieds & E-commerce för Euroafrica Digital Ventures kommenterar

"Jag tror stenhårt på Kupatana, med hjälp av förvärvet av Zoomtanzania har man nu säkrat en "Winner Takes It All"-position i sin huvudmarknad och kan nu fokusera på att öppna upp fler typer av consumer-to-consumer transaktioner och affärer. Kupatana har bevisat att modellen fungerar och med lanseringen av den nya plattformen är planen att man ska fortsätta med en aggressiv tillväxtplan för att öka användandet och intäkterna."