Euroafrica Digital Ventures dotterbolag Kupatana och Uber gör det enkelt att ta sig fram i Tanzania

Euroafrica Digital Venture AB:s ("Euroafrica Digital Ventures" och "Bolaget") dotterbolag Kupatana är Tanzanias största online marknadsplats - låt vara produkter eller tjänster. Sedan starten och nu med förvärvet av konkurrenten Zoomtanzania besöks sajterna av flera miljoner tanzanier årligen. För att vara i framkant och ta vara på landets ekonomiska tillväxt inom online marknadsplatser kommer flera tjänster att lanseras men först ut är integrering av Uber för att göra det möjligt att boka resor genom Kupatana appen Det blir den första kompletta Native Uber API integrationen för en marknadsplats i Tanzania och ett första steg i vår strategi att bli en framtida super-app.

Kupatana har påbörjat arbetet med att lansera flera vardagstjänster. Bolagets första samarbete är med Uber som innebär att våra användare får tillgång till ett enkelt sätt boka Uber bilar. Bolaget ser bra affärsmöjligheter och fler intäktsströmmar genom att erbjuda marknaden en app som hjälper med flertalet dagliga tjänster. Fler tjänster som kommer att lanseras är bla att kunna boka hotell/flyg/restaurang/evenemang och toppa upp mobiler med krediter, betala försäkringar, vägskatter mm.

Både Kupatana och Uber på den tanzaniska marknaden är engagerade i att ge människor en problemfri, end-to-end upplevelse och båda parter ser fram emot att göra det enklare att utföra vardagliga tjänster.

" Studier från andra marknader som har gjort liknande ser att 50% som beställer Uber genom marknadsplatsen gör en till beställning inom två veckor och att 45% av de som bokar Uber kommer tillbaka mer ofta än andra användare vilket ökar aktiviteten av våra användare för köp- och sälj. Vidare ökar trafiken betydligt med denna typ av integrationer. Vi ser fram emot detta samarbete och arbetar med att på sikt kunna utveckla fler initiativ som dessa. Vi står med en stor lansering av vår nya plattform och jobbar parallellt med vår vision att bli en super-app likt aktörer som Grab i Sydostasien."

Offentliggörande av information

Denna information är sådan som Euroafrica Digital Ventures AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 februari 2022 kl. 10.00 CET