Euroafrica Digital Ventures dotterbolag Kupatana ökar tillväxten med 180% under ny VD

Euroafrica Digital Venture AB:s ("Euroafrica Digital Ventures" och "Bolaget") dotterbolag Kupatana AB ("Kupatana") kan idag presentera tillväxttal för de senaste tre månaderna 2021. Med Kupatanas nya VD, Emelie Smidt och hennes erfarenhet inom digital marknadsföring och online konvertering visar Kupatana redan positiva resultat. Trafiken till Kupatana har ökat med 180% och det sker en stadig uppgång i antal annonser och kontakter som genereras till annonsörerna, samtidigt som utvecklingen av plattformen går framåt i snabb takt.

Kupatanas övergripande mål är att öka trafiken och annonsinflödet tio gånger till utgången av 2023, och nå en total marknadsdominans på en tillväxtmarknad med 60 miljoner innevånare. Kupatana arbetar långsiktigt för att komma i position att ändra dagens "freemium" modell (en kombination av gratis- och betalannonser) till en modell där användarna betalar för alla annonser, liknande den affärsmodell Blocket använder i Sverige. De senaste månaders tillväxt är uppmuntrande och Bolaget fortsätter att arbeta med att utveckla den nya plattformen som bedöms kunna accelerera tillväxt och konverteringar på plattformen.

"Vi vet att vi har ett starkt och välkänt varumärke i Tanzania. Tillsammans med vår nya VD, teamet på systerföretaget Social Media Lab och utvecklingen av den nya plattformen är jag övertygad om att vi kommer att fortsätta se en gynnsam tillväxt på alla KPI:er. Vi har en aktiv konkurrensbevakning och tittar på möjligheter till olika former av konsolidering i marknaden".

Emelie Smidt, VD för Kupatana kommenterar

"Kupatana är i en mycket spännande tillväxtfas just nu där det finns enorm utvecklingspotential och allt går extremt fort. Det är jätteroligt att redan efter så kort tid se så fina resultat men resan är långt ifrån klar. Vi ser en positiv utveckling i flera av våra vertikaler, framförallt inom bilar. Vi har ambitiösa men realistiska tillväxtplaner och jag ser med spänning fram emot kommande period".