Kommuniké från extra bolagsstämma i Euroafrica Digital Ventures AB den 1 september 2022

Extra bolagsstämma i Euroafrica Digital Ventures AB ("Euroafrica" eller "Bolaget") ägde rum idag den 1 september 2022. Stämman har med stöd av tillfälliga lagregler hållits genom enbart poströstning och således utan möjlighet till fysisk närvaro. Samtliga stämmobeslut fattades med erforderlig majoritet i enlighet med styrelsens tidigare offentliggjorda förslag. De huvudsakliga besluten fattade av stämman framgår nedan.

Bolagsordningsändring

Stämman beslutade om följande ändringar i bolagsordningen:

Tidigare lydelse Nuvarande lydelse
§ 4 AktiekapitalAktiekapitalet ska utgöra lägst 12 848 972,35 kronor och högst 51 395 889,40 kronor. § 4 AktiekapitalAktiekapitalet ska utgöra lägst 500 000 kronor och högst 2 000 000 kronor.
§ 5 Antalet aktierAntalet aktier ska vara lägst 6 983 137 och högst 27 932 548. § 5 Antalet aktierAntalet aktier ska vara lägst 12 671 102 och högst 50 684 408.

Införande av incitamentsprogram 2022/2026A för ledande befattningshavare i Bolaget

Stämmande beslutade att införa ett incitamentsprogram bestående av högst 300 000 teckningsoptioner till ledande befattningshavare i Bolaget ("Incitamentsprogram 2022/2026A").

Varje teckningsoption berättigar till nyteckning av en (1) ny aktie i Bolaget under perioden från och med den 2 januari 2026 till och med den 31 mars 2026 eller den tidigare dag som följer av villkoren för teckningsoptionerna. Teckningskursen har fastställts till tre (3) kronor per aktie.

I det fall samtliga teckningsoptioner inom ramen för Incitamentsprogram 2022/2026A tecknas och utnyttjas kommer antalet aktier att öka med 300 000, vilket motsvarar en maximal utspädning om 2 procent av det totala antalet aktier och röster i Bolaget.

Införande av incitamentsprogram till styrelsens ledamöter

Stämmande besluta att införa ett incitamentsprogram bestående av högst 500 000 teckningsoptioner till styrelsens ledamöter ("Incitamentsprogram 2022/2026B").

Varje teckningsoption berättigar till nyteckning av en (1) aktie i Bolaget under perioden från och med den 2 januari 2026 till och med den 31 mars 2026 eller den tidigare dag som följer av villkoren för teckningsoptionerna. Teckningskursen har fastställts till tre (3) kronor per aktie.

I det fall samtliga teckningsoptioner inom ramen för Incitamentsprogram 2022/2026B tecknas och utnyttjas kommer antalet aktier att öka med 500 000, vilket motsvarar en maximal utspädning om cirka 3,8 procent av det totala antalet aktier och röster i Bolaget.

Emissionsbemyndigande

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, vid ett eller flera tillfällen under tiden intill nästa årsstämma, fatta beslut om emission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler mot vederlag i form av kontant betalning och/eller med apportegendom och/eller kvittningsrätt i sådan utsträckning som från tid eller annan är tillåten enligt bolagsordningen. Enligt 16 kap. aktiebolagslagen äger styrelsen inte med stöd av detta bemyndigande besluta om emissioner till styrelseledamöter i Bolaget, anställda, m.fl. Emissionskurs och övriga emissionsvillkor ska vara marknadsmässiga.

Justeringsbemyndigande

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen, den verkställande direktören eller den styrelsen i övrigt förordnar att vidta sådana smärre justeringar och förtydliganden av de på stämman fattade besluten i den utsträckning detta är erforderligt för registrering av besluten.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Peter Persson, VD Euroafrica Digital Ventures AB

E-post:peter.persson@euroafricadv.com

Telefon: +46 (0) 704402498

Euroafrica Digital Ventures AB

Bolagets Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB | 08-684 211 10 | adviser@eminova.se