VD uppdatering om båda dotterbolagens starka tillväxt

Jag kan med glädje informera att våra dotterbolag Kupatana AB och Social Media Lab Nordic AB under det tredje kvartalet har uppvisat en stark tillväxt, där september månad var den bästa. Tillväxten för Kupatana har stärkts både vad gäller antalet annonser som läggs upp på plattformen, antalet kunder som köper premiumannonser och antalet webb-butiker. För Social Media Lab Nordic har våra viktiga byråintäkter ökat sedan förra kvartalet och även här har den största ökningen skett i september.

Kupatana har i utgången av september mer än 300 000 aktiva annonser och fler än 500 000 registrerade konton på plattformen. Tillväxten av annonser är ca 70 procent sedan utgången av förra kvartalet och kan tillskrivas att marknaden har börjat uppskatta den nya plattformen tillsammans med sammanslagningen med bolagets största konkurrent Zoomtanzania. Att konverteringar till betalda premiumannonser och webb-butiker ökar beror bland annat på att marknadsaktörerna i större skala upptäcker möjligheten att sälja deras produkter snabbare samtidigt som det har blivit mycket enklare och mer tillgängligt att köpa premiumtjänster på plattformen genom att bolaget integrerat 40 olika betalningslösningskanaler.

Social Media Lab Nordic har börjat leverera genom ökad försäljning. Den nya personalen som började under det andra kvartalet har lockat in fler kunder - varav några större konton. Försäljningen har ökat sedan andra kvartalet och september blev kvartalets bästa månad. Denna positiva utveckling ser jag även fortsätter under oktober månad.

Sedan jag tog över som VD i augusti har mitt fokus varit att styra om en tillväxtstrategi till att snabbt nå lönsamhet i båda dotterbolagen. Att öka intäkterna och minska kostnaderna kan jag göra då den tidigare tillväxtstrategi för Kupatana möjliggjorde en ny uppdaterad plattform, förvärv av vår största konkurrent och där vi idag har uppnått delmålet om 300 000 aktiva annonser. Det är glädjande att vi redan i september ser bra tillväxtsiffror för båda bolagen.

Peter Persson, VD

E-post:peter.persson@euroafricadv.com