Svensk molnteknik och klimatsmart är ledordet när Devinix får förtroendet att bygga Taxi Stockholms nya molnsatsning.

Report this content

Devinix inleder ett 5 årigt strategiskt samarbete med Taxi Stockholm för att bygga framtidens taxitjänster på en modern molnplattform.

En helt ny teknikarena för digitala tjänster ska skapas.

– Valet föll på Devinix som bevisat att de klarar av de höga drift och miljökrav vi har på vår verksamhet. Vi kommer att samarbeta tätt i detta spännande teknikskifte säger Gökay Akyüz, VD på Taxi Stockholm.

Taxi Stockholm är det ledande taxibolaget i Stockholm sedan över 100 år. Med 1700 bilar arbetar de året om och dygnet runt för att ge den bästa servicen för företag och privatpersoner. De arbetar även med hållbarhetsfokus som inkluderar en strävan mot en fossilfri transporttjänst. I koncernen ingår Taxi Värmdö, Taxi Ekerö, Svea Taxi Skåne, Svea Taxi Norrbotten och även Sirius Omsorg som har fokus på specialtransporter och assistans.

– Vi är otroligt glada över att inleda detta samarbete med Taxi Stockholm, som är en känd siluett i Stockholm och en mogen aktör i branschen. Det är inte ofta man får möjligheten att påverka en hel bransch i förändring, säger Tim Sönderskov VD på Devinix

Just miljöaspekten är viktig. En målsättning är att Taxi Stockholm ska ha en helt fossilfri transporttjänst år 2025.

– Det gäller inte bara våra fordon, där vi bevakar utvecklingen nära. Vårt hållbarhetsfokus gäller även våra IT-tjänster. Där vi haft kravet att elen som driver vår nya satsning ska komma från 100 procent förnyelsebara kraftkällor tillägger Gökay Akyüz, VD Taxi Stockholm

Som ett led i denna satsning ska Devinix leverera ett stort antal tjänster till Taxi Stockholm. Tjänsterna levereras från Devinix svenska privata molnplattform och åtagandet omfattar bland annat geografiskt redundant infrastruktur, server- och applikationsdrift av affärskritiska system med bevakning 24/7. I samarbetet hjälper Devinix Taxi Stockholm med teknisk förvaltning, säkerhet, processer, support och affärskritisk drift.

Devinix möjliggör digital innovation med en flexibel infrastruktur och modern förvaltning.

Vi har våra rötter som leverantör av IP-nätverkstjänster, datacenter, co-location och IT-drift där vi verkat sedan 2008. I slutet av 2014 bytte vi namn för att fokusera på moderna molnlösningar tillsammans med managerade tjänster och support.

Tim Sönderskov
tim.sonderskov@devinix.se