Smart och snabb nätverksadapter från Devolo

Report this content

Nu kommer Devolo med en powerline-adapter som är både snabb och smart. dLAN 500 AVsmart + är försedd med display vilket gör det enkelt att överblicka sitt nätverk och se vilka enheter som är inkopplade. Överföringshastigheten är upp till 500 megabit per sekund. Inbyggt eluttag, nätverksfilter och kryptering minimerar störningar och säkrar optimal överföringshastighet med hög säkerhet.

dLAN 500 AVsmart + har en 1,7 tums display som visar nätverkets operativa status och vilka enheter som är inkopplade. Man får all relevant information utan att behöva använda en dator. Displayen visar också om de andra enheterna är standar ethernet, dLAN med en extra WLAN-port, ljudadapter eller tv-sat adapter. Den kan direkt identifiera alla enheter som är inkopplade.

- Integrationen med en display är ett logiskt steg. Eftersom det inte behövs någon dator för att installera ett nätverk med dLAN, så ska det inte heller behövas för övervakning av nätverket. dLAN används alltmer i miljöer där datorövervakning inte är möjlig, säger Hans Englesson, försäljningschef för Devolo i Norden.

Den nya adaptern har ett inbyggt eluttag och nätfilter. Eluttaget kan alltså fortfarande användas även när adaptern är inpluggad. Nätfiltret hindrar störningar av olika slag, till exempel från andra elektroniska apparater. dLAN 500 AVsmart+ har också Devolos patenterade energisparande system som automatiskt kopplas på när trafiken stannar av och inkopplade enheter går ned till stand-by läge. Det här systemet spar upp till 60 procent energi.

Precis som Devolos övriga produkter är det enkelt att installera dLAN 500 AVsmart +.

Ingen komplicerad konfiguration är nödvändig. Adaptrarna pluggas in i valfria eluttag och medföljande ethernetkablar ansluts till nätverksenheter eller DSL-router. Med ett tryck på knappen på adaptern startar säkerhetskrypteringen. Överföringshastigheten är upp till 500 megabit per sekund.

dLAN 500 AVsmart + finns i butik i slutet av maj.

Cirkapris är strax över 700 kr inkl. moms (€79,90) för en adapter, och cirka 1 300 kr inkl. moms (€149,90) för ett startpaket med två adaptrar.

För mer information:
Hans Englesson, försäljningschef Devolo Norden,
Tel: 070-301 39 10, e-post: hans.englesson@devolo.com

För högupplösta produktbilder: pia.schiller@voxpr.se

Informationsvideo på youtube om Devolos produkter (på svenska): http://bit.ly/devolo_produkter

Mer information om Devolos företagsprodukter: http://www.devolo.com/business/devolo-products-for-companies.html?l=en

Om devolo AG
Devolo AG har sedan starten 2002 utvecklat produkter för powerline, nätverk via eluttag, för privatpersoner och kommersiell användning. Företaget är idag världsledande inom nätverkslösningar baserade på powerline med en marknadsandel på 60 procent i Europa. Huvudprodukten är dLAN® (direct Lokal Area Network) som gör det möjligt att föra över data i hemmets elnätverk och enkelt få igång ett lokalt nätverk för internetuppkoppling, musik eller IPTV. Inga kablar behöver dras, kommunikationen sker i det befintliga elnätet. Tekniken passar för såväl hemmabruk som kontoret. Devolos produkter är baserade på den internationella standarden för nätverk genom eluttag fastställd av HomePlug Powerline Alliance. Devolo har idag cirka 100 anställda på huvudkontoret i Aachen, Tyskland, och har försäljningskontor i Österrike, Schweiz, Storbritannien, Frankrike, Spanien, Portugal, Italien, Benelux, Sverige, Danmark, Norge och Finland. Besök gärna www.devolo.se

Taggar: