DevPort AB (publ) redovisar delårsrapport för januari-juni 2024

Pressmeddelande den 20 augusti 2024, kl. 08:00 CET

DevPort AB (publ) (”DevPort” eller ”Bolaget”) redovisar ett stabilt resultat för årets andra kvartal. Bolagets rörelseresultat före jämförelsestörande poster uppgick till 10,0 (8,7) MSEK och omsättningen uppgick till 141,4 (141,4) MSEK. Tillväxten har avtagit som ett resultat av rådande konjunkturläge. Trots en avstannad tillväxt lyckas bolaget hålla kontroll över sina kostnader och kan leverera ett bra resultat under andra kvartalet.

Andra kvartalet (april – juni 2024)

• Rörelsens nettoomsättning var intakt om 141,4 (141,4) MSEK
  • Rörelseresultatet före jämförelsestörande poster uppgick till 10,0 (8,7) MSEK, vilket gav en rörelsemarginal före jämförelsestörande poster på 7,1 (6,1) %
  • Rörelseresultatet uppgick till 10,0 (10,5) MSEK, vilket gav en rörelsemarginal på 7,1 (7,3) %
  • Resultatet efter skatt uppgick till 7,7 (8,3) MSEK, vilket gav en nettomarginal på 5,4 (5,8) %
  • Resultatet per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,76 (0,82) SEK

Perioden (januari – juni 2024)

• Rörelsens nettoomsättning minskade med 1,4 % till 286,5 (290,4) MSEK
  • Rörelseresultatet före jämförelsestörande poster uppgick till 21,0 (21,9) MSEK, vilket gav en rörelsemarginal på 7,3 (7,5) %
  • Rörelseresultatet uppgick till 21,0 (23,7) MSEK, vilket gav en rörelsemarginal på 7,3 (8,1) %
  • Resultatet efter skatt uppgick till 15,9 (17,9) MSEK, vilket gav en nettomarginal på 5,5 (6,1) %
  • Resultatet per aktie före och efter utspädning uppgick till 1,58 (1,77) SEK
  • Soliditeten uppgick till 43,0 (40,2) % per utgången av kvartalet
  • Koncernens likvida medel uppgick till 41,6 (29,4) MSEK per utgången av kvartalet – därutöver hade koncernen outnyttjade kreditlöften om 50,0 (50,0) MSEK

Väsentliga händelser i andra kvartalet (april – juni 2024)

• Inga väsentliga händelser har inträffat under andra kvartalet.

• Inga väsentliga händelser har inträffat efter periodens utgång.

Delårsrapporten i sin helhet återfinns på Bolagets hemsida, www.devport.se.

VD har ordet – Stabilt kvartal

Kvartalet som gått

Rörelseresultatet före jämförelsestörande poster blev 10,0 MSEK vilket är ca 15 % bättre än motsvarande kvartal förra året. Omsättning om 141,4 MSEK ligger i linje med förra årets siffror för andra kvartalet. Sammantaget visar detta på en stabilitet i DevPort med tanke på den lågkonjunktur som råder i Sverige. Vi har i rådande konjunkturläge svårt att växa och vi ser att lågkonjunkturen påverkar oss negativt men i begränsad omfattning vilket är i linje med vad vi tidigare har indikerat.
Under kvartalet har vi stärkt vår likviditet och vår soliditet vilket stärker DevPorts ekonomiska muskler.

Trots lågkonjunktur händer det relativt mycket på DevPorts marknader och då inte minst utanför den traditionella fordonsindustrin. DevPorts numera tredje största kund verkar inom högteknologisk industri vilket visar på den framgång vi har i vårt långsiktiga mål om att växa vår affär utanför fordonsindustrin.
Vi får också hela tiden nya kunder utanför den traditionella fordonsindustrin. Exempelvis har vi fått en ny kund inom energiindustrin som arbetar med lastbalansering av elnät. Ett område med potential framöver.

Vi har tecknat två nya ramavtal. Ett inom försvarsindustrin och ett inom fordonsindustrin. Båda ramavtalen innebär att vi får en större möjlighet att leverera volymer av tjänster samt projektåtagande.

Arbetet med att öka vår projektaffär går framåt. Under perioden vann vi bland annat ett arbetspaket inom systemsäkerhet för en av våra kunder inom fordonsindustrin. Projektet är värt drygt åtta miljoner kronor.
Vi vann också ett IT-projekt tillsammans med en av våra partners för kund utanför fordonsindustrin. Projektet beräknas initialt sysselsätta sex personer men projektet kan växa över tid.

Vårt arbete inom batteriteknikområdet går framåt där en av våra experter, Armin Fazillic, bland annat har hållit flera uppskattade seminarier kring ämnet ”Battery Cell to Pack Integration Process”. Ett viktigt område för batteriteknikbranschen.

För att ge förutsättningar för ökad tillväxt genom nya medarbetare så har vi stärkt upp vår HR-funktion med ny HR-chef, Elsa Ahlenius samt ny rekryterare, Jennie Meier. Elsa har gedigen erfarenhet av motsvarande positioner inom konsultbranschen samt även inom industrin.
Jennie har också god erfarenhet inom rekryteringsområdet och förstärker inom framför allt region Mitt och region Syd.

Vi har också startat upp ett kvinnligt nätverk inom hela DevPort-koncernen. Målet är bland annat att skapa en plattform för kvinnliga medarbetare inom DevPort, men också för att kunna attrahera fler kvinnor till DevPort.

Vi ser framför oss att konjunkturen successivt kommer förbättras även om det inte riktigt går så fort som man kan önska. Vi kommer med stor sannolikhet få se flera räntesänkningar under året vilket i sin tur kommer öka investeringsmöjligheterna för våra kunder. Det kommer då också påverka möjligheterna att starta upp nya utvecklingsprojekt och anlita konsulter.
Inom energiindustrin och försvarsindustrin ser vi fortsatt stora behov av konsulttjänster nu och framåt. Likaså tror vi att traditionell fordonsindustri och övrig tillverkande industri successivt under senare delen av året, kommer öka sina konsultinköp, inte minst inom utlagda projekt, med full effekt under nästa år.

Vi ser att vi kommer teckna fler ramavtal med kunder utanför den traditionella fordonsindustrin under det andra halvåret vilket ytterligare kommer gynna vår tillväxt på sikt.
Ett område som vi ser kommer växa för oss är kostnadsrationaliseringsprojekt. Våra kunder ser behov av att effektivisera och sänka sina kostnader. Detta gäller inte minst under rådande lågkonjunktur.

Vi har också flera större offerter på gång avseende projekt och arbetspaket inom fordonsindustrin vilket vi hoppas få positiv respons kring under tredje kvartalet.
För vår största kund utanför fordonsindustrin ser vi också relativt stora behov inom framför allt produktionsutvecklingsområdet, då de satsar på en ny underhållsfabrik.

Vi har tidigare berättat om vårt erbjudande inom XR (Extended Reality). Här ser vi bland annat möjligheter inom tågbranschen där intresset har ökat för vår kompetens inom området. Här hoppas vi kunna återkomma med positiva besked under året.

Det ser sammanfattningsvis fortsatt stabilt ut för DevPort med goda förutsättningar framåt. Detta mycket tack vare våra medarbetare, ledare och partners som gör ett fantastiskt jobb – Proud to be!

Nils Malmros

Finansiell kalender

5 nov 2024, 08.00                           Delårsrapport jan – sep 2024

4 feb 2025, 08.00                            Bokslutskommuniké 2024

För ytterligare information

Nils Malmros, VD DevPort AB, tfn: 073 620 87 00 eller e-post: nils.malmros@devport.se

Denna information är sådan information som DevPort AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 augusti, 2024 kl. 08:00 CET.

DevPort är ett svenskt teknikkonsultbolag och agerar som oberoende rådgivare och utvecklingspartner med kundens bästa för ögonen. DevPorts verksamhet kan delas in i tre huvudområden; Produktutveckling, Produktionsutveckling och Digitala lösningar. Huvudkunderna återfinns inom fordonsindustrin och övrig utvecklingsintensiv industri. DevPort sysselsätter fler än 500 personer fördelat på egna anställda och underkonsulter. DevPort grundades 2008 och listades i december 2017 på Nasdaq First North Premier Growth Market. Huvudkontoret ligger i Göteborg med lokalkontor i Linköping, Jönköping, Stockholm, Helsingborg och Karlskrona.

Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB.

För mer information, besök www.devport.se.