Devyser Diagnostics AB publicerar bokslutskommuniké för januari till december 2021

Återigen rekordförsäljning

"Devysers försäljning var stark även under det fjärde kvartalet 2021, liksom i de övriga kvartalen under året. Vi har dock fortsatt märkt av pandemin och såg under kvartalet nya nedstängningar i vissa länder, framför allt i Asien. Vi är därför glada att vi trots detta lyckats upprätthålla en bra tillväxt. Under årets fjärde kvartal växte försäljningen med 38 procent jämfört med samma period föregående år. Justerat för valutakursförändringar ökade nettoomsättningen med 40 procent."

Fredrik Alpsten, VD

Kvartalet oktober - december 2021

• Nettoomsättningen uppgick till MSEK 24,5 (17,7) motsvarande en ökning med 38,1 %. Justerat för valutakursförändringar ökade nettoomsättningen med 39,7 %.
  • Bruttoresultatet uppgick till MSEK 18,5 (13,2) vilket motsvarar en bruttomarginal på 75,3 % (74,3).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till MSEK -13,9 (-10,1). I beloppet ingår noteringskostnader om MSEK 4,8 (0,0).
  • Resultat efter skatt uppgick till MSEK -10,6 (-8,2).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till SEK -0,87(-0,94).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till MSEK -5,7 (-4,9).

Perioden januari-december 2021

• Nettoomsättningen uppgick till MSEK 93,5 (65,7) motsvarande en ökning med 42,3 %. Justerat för valutakursförändringar ökade nettoomsättningen med 46,9 %.
  • Bruttoresultatet uppgick till MSEK 71,9 (47,0) vilket motsvarar en bruttomarginal på 76,9 % (71,6).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till MSEK -21,2 (-10,9). I beloppet ingår noteringskostnader om MSEK 4,8 (0,0).
  • Resultat efter skatt uppgick till MSEK -20,7 (-10,9).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till SEK -1,85 (-1,25).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till MSEK -16,3 (0,6).
  • Styrelsen föreslår ingen utdelning för 2021.

Viktiga händelser under kvartalet

Notering och kapitalanskaffning

Den 10 december noterades moderbolaget på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. I samband med noteringen gjordes en kapitalanskaffning på MSEK 300 omfattande 3 750 000 nyemitterade aktier. De totala emissions- och noteringsutgifterna uppgick till MSEK 24,6 varav MSEK 4,8 kostnadsförts i resultaträkningen och MSEK 19,8 förts mot eget kapital. Aktierna i emissionen tecknades primärt av nya institutionella ägare. Efter noteringen uppgick antalet aktier i Devyser till 15 188 100 stycken.

Fortsatt uppbyggnad av organisation

Uppbyggnaden av bolagets organisation, primärt inom marknadsföring och försäljning, fortsatte och intensifierades under perioden. Antalet anställda ökade med åtta personer under kvartalet.

Viktiga händelser efter kvartalets utgång

Utnyttjande av övertilldelningsoption

Intresset för den under december 2021 genomförda emissionen var stort och den övertilldelningsoption som fanns utnyttjades. Totalt emitterades i början av januari 2022 ytterligare 610 886 aktier vilket tillförde bolaget ytterligare MSEK 48,9 före emissonskostnader. Efter emissionen uppgick antalet aktier i Devyser till 15 798 986 stycken.

Förvärv av SmartSeq S.r.l.

I början av februari förvärvades samtliga utestående aktier i intressebolaget SmartSeq S.r.l. Förvärvet avser 70 procent av aktierna i SmartSeq och köpeskillingen uppgick till EUR 835 000, varav 23 procent i kontant ersättning och 77 procent i nyemitterade Devyser-aktier. Förvärvet stärker Devysers kunderbjudande inom diagnostikanalys och förväntas påverka Devysers bruttoresultat och bruttomarginal positivt. Totalt emitterades 81 083 nya aktier som betalning vilket motsvarar en utspädning på 0,5 procent. Efter emissionen uppgår antalet aktier till 15 880 069 stycken.

Viktiga händelser under januari till december 2021

I januari beviljades Devyser ett bidrag om MSEK 5 genom Eurostars-2- programmet. Bidraget skall användas för vidareutveckling av NGS-baserade test för övervakning av transplantationsstatus och tidig avstötning hos njurtransplantatmottagare.

I maj vann Deyvser en italiensk upphandling för genetisk diagnostik av cystisk fibros med sin produkt för fullständig DNA-sekvensering baserad på NGS-teknik. Ordervärdet uppskattas till cirka MSEK 20.

Vid bolagets årsstämma i maj omvaldes Mia Arnhult, Lars Höckenström och Ulf Klangby och Mia Arnhult valdes till styrelsen ordförande. Fredrik Dahl valdes till ny styrelseledamot. På en extrastämma i september valdes Pia Gideon till ny styrelseledamot.

Aktien och notering

Under året genomfördes tre nyemissioner, varav en i samband med utnyttjande av teckningsoptioner och en i samband med notering. Totalt tillfördes bolaget MSEK 433,3 före emissionskostnader. I juli genomfördes en uppdelning av bolagets aktier, aktiesplit 300:1. Under året beslutades även om införandet av ett teckningsoptionsprogram och ett personaloptionsprogram. I december upptogs aktien till handel hos Nasdaq First North Premier Growth Market.i Stockholm.

Denna information är sådan information som Devyser Diagnostics AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 februari 2022 kl. 08:00 (CET).