Devyser förvärvar italienska SmartSeq och stärker sin position inom genetisk dataanalys

Stockholm, 7 februari 2022 – Devyser Diagnostics AB (publ), ett svenskt företag inom molekylärdiagnostik, meddelar idag att bolaget nyttjat en option att förvärva samtliga utestående aktier i intressebolaget SmartSeq S.r.l. (”SmartSeq”). Förvärvet motsvarar 70 procent av aktierna i SmartSeq och köpeskillingen uppgår till 835 000 EUR, varav 29 procent i kontant ersättning och 71 procent i nyemitterade Devyser-aktier. Förvärvet stärker Devysers kunderbjudande för diagnostikanalys och förväntas påverka Devysers bruttoresultat och bruttomarginal positivt.

Devyser ingick i december 2018 ett avtal avseende förvärv av 29,9 procent av aktierna i det italienska bolaget SmartSeq. I förvärvet ingår den egenutvecklade mjukvaran Amplicon Suite vilken primärt säljs till Devyser men också till andra kunder. Köpeskillingen uppgick till 12 558 EUR samt ett åtagande att göra succesiva aktieägartillskott till SmartSeq. Aktieöverlåtelseavtalet innehöll även en köpoption att förvärva de återstående 70,1 procent av aktierna, vilken nu utnyttjats. Säljare är tre grundare till bolaget. Två av grundarna är verksamma i bolaget och kommer fortsätta vara det även efter förvärvet.

”Vi är glada över att kunna fullfölja vår ambition att förvärva resterande delen av SmartSeq. SmartSeq har hög kompetens inom mjukvaruutveckling för dataanalys och deras mjukvara är en viktig komponent i vårt erbjudande inom genetisk testning. Förvärvet stärker vår bruttomarginal genom att vi nu själva kan tillhandahålla mjukvaran istället för att köpa in den från SmartSeq”, säger Fredrik Alpsten, VD för Devyser.

Mjukvaran Amplicon Suite är en SaaS-lösning för dataanalys som möjliggör för användaren att ladda upp data, genomföra analyser, tolka resultat och rapportera provsvar. Amplicon Suite säljs tillsammans med Devysers reagenskit och köps i dagsläget in från SmartSeq. Förvärvet kommer att konsolideras från och med februari och beräknas förbättra Devysers bruttoresultat med 2-3 MSEK per år baserat på nuvarande omsättning. Förvärvet bedöms inte påverka Devysers resultat på EBIT-nivå.

Förvärvet finansieras delvis genom apportemission av nya aktier i Devyser till en av säljarna. Styrelsen har därför, med stöd av bemyndigande från årsstämman den 27 maj 2021, beslutat om emission av 81 083 aktier i Devyser, riktad till säljaren. Teckningskursen i emissionen motsvarar den senast betalda kursen för Devysers aktie på Nasdaq First North Premier Growth Market den 31 januari 2022. De nyemitterade aktierna innebär en utspädning på cirka 0,5 procent. Det totala antalet aktier i Devyser efter genomförd emission uppgår till 15 880 069, fördelat på ett aktiekapital om 911 359,17037 kronor.

Denna information är sådan information som Devyser Diagnostics AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 7 februari kl 09:30 CET.

Devyser utvecklar, tillverkar och säljer genetiska tester till laboratorier i över 45 länder. Produkterna används för komplex DNA-testning inom ärftliga sjukdomar, onkologi och posttransplantationsmonitorering och för att möjliggöra skräddarsydd cancerbehandling, diagnos av ett stort antal genetiska sjukdomar samt uppföljning av transplanterade patienter. Devysers produkter förenklar komplexa genetiska testprocesser, förbättrar provgenomströmningen, minimerar manuella moment och levererar snabba resultat. Devyser grundades 2004 och har sin bas i Stockholm.

Devysers aktier handlas på Nasdaq First North Growth Market Stockholm (ticker: DVYSR). Redeye AB, med e-postadress certifiedadviser@redeye.se och telefonnummer +46 8 121 576 90, är bolagets Certified Adviser. För mer information, besök www.devyser.com.