Devyser ökar kommersiellt fokus genom nyrekrytering till ledningsgruppen

Devyser meddelar idag en förstärkning av sin kommersiella organisation genom rekryteringen av Theis Kipling som Chief Commercial Officer (CCO) med globalt ansvar för försäljning, marknad, product management och tech-support. Theis Kipling påbörjar sin anställning senast den 1 juni 2022 och kommer att ingå i Devysers koncernledning.

Theis Kipling har gedigen kommersiell bakgrund från den globala life science-sektorn.  Närmast kommer Theis från positionen som CCO på svenska bioteknikbolaget Atlas Antibodies där han bland annat ansvarade för att bygga upp den kommersiella organisationen och driva bolagets starka organiska tillväxt. Dessförinnan var Theis under flera år på det globala diagnostikbolaget Agilent med flertalet chefspositioner inom olika affärsområden och europeiska regioner. Tidigare befattningar innefattar också olika kommersiella roller på det danska läkemedelsbolaget Lundbeck.

”Devyser befinner sig på en kraftig tillväxtresa där vi både ska stärka vår närvaro på befintliga marknader och gå in på nya, och jag är därför väldigt glad över att vi lyckats rekrytera Theis till vårt team. Med hans gedigna erfarenhet från ledande kommersiella befattningar, liksom hans erfarenhet från sektorn och diagnostikbolag specifikt, kommer Theis att ha en mycket viktig roll i bolaget för att driva vår fortsatta globala expansion”, säger Fredrik Alpsten, VD för Devyser.

”Jag ser verkligen fram emot att leda Devysers kommersiella funktion och vara en del av Devysers redan starka team. Jag är imponerad över hur Devyser framgångsrikt lyckats nå ledande ställningar på flera europeiska marknader. Jag är övertygad att vi bara sett början på Devysers kommersiella potential och det ska bli otroligt spännande att vara med på den här resan”, säger Theis Kipling.

Efter Theis Kiplings tillträde kommer bolagets koncernledning att bestå av; Fredrik Alpsten, VD, Sabina Berlin, CFO, Theis Kipling, CCO, Göran Rydin, COO och Ulf Klangby, vVD.

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 12 april 2022, kl 10:30 CET.

Devyser utvecklar, tillverkar och säljer kit för genetisk testning till laboratorier i över 45 länder. Produkterna används för komplex DNA-testning inom onkologi, transplantation och ärftliga sjukdomar för att möjliggöra skräddarsydd cancerbehandling, diagnos av ett stort antal genetiska sjukdomar samt uppföljning av transplanterade patienter. Devysers produkter förenklar komplexa genetiska testprocesser, förbättrar provgenomströmningen, minimerar manuella moment och levererar snabba resultat. Devyser grundades 2004 och har sin bas i Stockholm

Devysers aktier handlas på Nasdaq First North Growth Market Stockholm (ticker: DVYSR). Redeye AB, med e-postadress certifiedadviser@redeye.se och telefonnummer +46 8 121 576 90, är bolagets Certified Adviser. För mer information, besök www.devyser.com.