Devyser vinner stor upphandling för DNA-sekvensering av cystisk fibrosgen

Report this content

Devyser, ett svenskt molekylärdiagnostikföretag, meddelar i dag att bolaget vunnit en italiensk upphandling för genetisk diagnostik av cystisk fibros. Det fleråriga avtalet har ett uppskattat ordervärde om cirka 20 MSEK.

Upphandlingen utfördes av Universitetssjukhuset i Padova, Italien (Azienda Ospedale Universita’ Padova). Devyser vann upphandlingen med sin produkt för fullständig DNA-sekvensering av cystisk fibrosgenen (CFTR). Produkten är baserad på Next Generation Sequencing (NGS) teknik.

"Sedan starten 2004 har effektiva labbflöden för rutindiagnostiska laboratorier varit vår ledstjärna" säger Fredrik Alpsten, VD på Devyser. "Våra produkter vinner marknadsandelar i snabb takt tack vare hög kvalitet, stora effektivitetsvinster och kostnadseffektivitet för laboratorier. Devysers produkter används nu i fler än 60 länder i alla världsdelar."

Italien är en av Europas största marknader för genetisk testning.

Om cystisk fibros och genetisk testning

Tel: 070 667 31 06
fredrik.alpsten@devyser.com

Ulf Klangby, grundare och COO Devyser

ulf.klangby@devyser.com
___________________________________________________________________

Devyser utvecklar, tillverkar och säljer kit för genetisk testning till laboratorier i över 60 länder. Produkterna används för komplex DNA-testning inom onkologi, transplantation och ärftliga sjukdomar för att möjliggöra skräddarsydd cancerbehandling, diagnos av ett stort antal genetiska sjukdomar samt uppföljning av transplanterade patienter. Devysers produkter förenklar komplexa genetiska testprocesser, förbättrar provgenomströmningen, minimerar manuella moment och levererar snabba resultat. Devyser grundades 2004 och har sin bas i Stockholm.

Taggar:

Snabbfakta

Om cystisk fibros och genetisk testning: Cystisk fibros är en av de vanligaste genetiska sjukdomarna i västvärlden. Den kan orsaka allvarliga skador på lungor, luftvägar, bukspottkörtel och lever. Sjukdomen orsakas av genetiska förändringar i CFTR-genen där över 2 000 genetiska mutationer har beskrivits. De senaste åren har flera läkemedel riktade mot dessa mutationer i CFTR-genen börjat användas med mycket goda resultat.

Citat