Världsnjurdagen 2023                                            Känslig diagnostik skyddar transplanterad njure

Med ny känsligare diagnostik kan avstötning av en transplanterad njure upptäckas tidigare och rätt behandling sättas in för att skydda njuren. Studier visar att koncentration av DNA-fragment (dd-cfDNA) i blod och urin hos patienten fungerar som tidig markör för avstötning, och påföljande skada på njuren. Målet är att öka överlevnaden för det nya organet och minska behovet av ny transplantation.

Njurtransplantation är den bästa behandlingen för patienter med svår kronisk njursjukdom. Jämfört med dialys ger njurtransplantation högre patientöverlevnad och överlägsen livskvalitet (1) Ett stort problem i samband med njurtransplantation är risk för skada på, eller förlust av njuren. De vanligaste orsakerna är avstötning, kirurgiska komplikationer och andra skador på njuren, t ex av immunhämmande läkemedel.(2) Nuvarande metod för att upptäcka avstötning efter transplantation är att mäta kreatininhalten i blodet kompletterat med bedömning av vävnadsprov från njuren. Men när kreatininhalten ökar har skada redan uppstått, och behandlingalternativen är färre.

Korstester för att undvika avstötning

Flera metoder har utvecklats för att bestämma immunologisk aktivitet hos mottagaren före en transplantation. Dessa är exempelvis korstester mellan givare och mottagare samt analys av antikroppar mot vävnadsantigen. Denna matchning är ett bra exempel på praktisk tillämpning av precisionsmedicin. Trots många ansträngningar att matcha patient och njure före transplantation, för att minimera risken för immunologiska problem, inträffar fortfarande avstötning.

Mål att förbättra njurens överlevnad

Avstötning sker när mottagarens immunförsvar angriper det transplanterade organet. Det inträffar vanligast under de första veckorna men kan även inträffa närsomhelst under det första året efter transplantation. Avstötningen orsakas av lymfocyter hos mottagarens immunsystem. För att undvika permanent skada på njuren är det viktigt att snabbt diagnostisera om avstötning sker, och vilken typ det handlar om för att att kunna sätta in den bästa behandlingen. Målet är att förbättra njurens överlevnad och undvika behov av ny transplantation eller dialys. Dessvärre saknar läkarna fortfarande tillräckligt känsliga analysverktyg för övervakning av njuren efter transplantation för tidig upptäckt av skada på njuren.

Känsligt test mäter koncentrationen av DNA

Flera studier har visat att DNA, (dd-cfDNA) som kan mätas i urin och blod hos mottagare av njurtransplantat, är tecken på skada på njuren (3,4,5). Studier har också visat att koncentrationerna av DNA ökade markant i samband med akut avstötning, ofta före klinisk diagnos, och återgick till normal nivå efter behandling mot avstötning(6).

I en studie, som utförts i samarbete med Devyser, har man noga följt njurtransplanterade patienter och använt ett ultrakänsligt test för att mäta koncentration av dd-cfDNA i blod. Studien visar att ökningen av dd-cfDNA skedde före ökningen av kreatinin, orsakad av akut avstötning, med så mycket som 5-7 dagar. Slutsatsen är att ny känsligare diagnostik är ett värdefullt verktyg för tidig upptäckt av avstötning och även annan skada på njuren. Genom frekvent mätning av dd-cfDNA efter transplantation, kan skada på njuren upptäckas långt innan kreatininhalten i blodet ökar(7). Resultaten presenterades vid den vetenskapliga konferensen American Society of Histocompatibility and Immunogenetics, ASHI i USA tidigare i höstas.

Referenser:

1.Vathsala, A. (2005) "Preventing renal failure."Annals of the Academy of Medicine, Singapore 34(1): 36-43.

2. Vathsala, A. (2005) "Preventing renal failure." Annals of the Academy of Medicine, Singapore 34(1): 36-43.

3.Bloom RD, Bromberg JS, Poggio ED, et al. Cell-free DNA and active rejection in kidney allografts. J Am Soc Nephrol. 2017; 28:2221–2232.

4.Sigdel TK, Vitalone MJ, Tran TQ, et al. A rapid non-invasive assay for the detection of renal transplant injury. Transplantation. 2013;96: 97–101.

5.Bromberg JS, Brennan DC, Poggio E, et al. Biological variation of of donor-derived cell-free DNA in renal transplant recipients: clinical implications. J Appl Lab Med. 2017; 2:309–321.

6. Garcia Moreira, V., B. Prieto Garcia, J.M. Baltar Martin, F. OrtegaSuarez and F.V.Alvarez (2009). “Cell-free DNA as a non-invasive acute rejection marker in renal transplantation.” Clinical Chemistry 55 (11): 1958 -1966.

7. Pettersson Linnea, Carlén Sofia, Vezzi Francesco, Haughey Caitlin, Hedrum Anders, Hauzenberger Dan. Detection and monitoring of dd-cfDNA in patients following kidney transplantation. Devyser AB. Poster presentation, ASHI, Oct 2022.

För mer information vänligen kontakta:

Fredrik Alpsten, CEO,

Mail: fredrik.alpsten@devyser.com

Telefon: + 46 70 667 31 06

Theis Kipling, CCO

Mail: theis.kipling@devyser.com

Om Devyser

Devyser utvecklar, tillverkar och säljer diagnostiska lösningar och analystjänster till kliniska laboratorier i fler än 50 länder. Våra test  används för avancerad genetisk testning inom områdena ärftliga sjukdomar, onkologi och transplantation, för att möjliggöra skräddarsydd cancerbehandling, diagnos av ett stort antal genetiska sjukdomar och för uppföljning av transplanterade patienter. Devysers produkter och unika, patenterade lösning med ett provrör förenklar genetiska testprocesser, förbättrar provgenomströmningen, minimerar manuella moment och levererar snabba resultat. Vårt mål är att varje patient skall få en korrekt diagnos på kortast möjliga tid.

Devyser grundades 2004 och har sin bas i Stockholm. Vi har 8 egna säljkontor i Europa och USA där vi även har ett CLIA laboratorium i Atlanta Georgia. I augusti 2022 blev Devysers kvalitetsledningssystem och Devyser Compact certifierade enligt IVDR.

Devysers aktier handlas på Nasdaq First North Growth Market Stockholm (ticker: DVYSR). Bolagets Certified Adviser är Redeye AB.

För mer information, besök www.devyser.com