BITS DATA förlänger avtalet med DGC

BITS DATA, som tillhandahåller IT-drift och support för återförsäljare inom VW-koncernen och Scania, har förlängt avtalet med DGC avseende leverans av datakommunikationstjänster. Det nya avtalet sträcker sig över 3 år och beräknas vara värt cirka 17 mkr.

DGC ska under de kommande tre åren leverera ett rikstäckande WAN, kallat Autonet, till BITS DATAs slutkunder. WANet ger återförsäljare och verkstäder tillgång till affärskritiska system och tjänster från BITS DATA samt till biltillverkarnas fabrikstjänster och system. Merparten av återförsäljarna kommer kopplas upp med en fiberförbindelse som kompletteras med en kopparförbindelse för redundans.

DGC erbjuder tillsammans med BITS DATA även lösningar för drift av LAN och wifi på plats hos återförsäljarna och serviceverkstäderna. Lösningen underlättar arbetet med handhållna enheter samt ger besökare tillgång till internet. DGC har varit leverantör av datakommunikationstjänster till BITS DATA sedan 2012.

– Våra centralt driftade system är affärskritiska för våra kunder, därför är tillgänglighet och säkerhet alltid högsta prioritet för oss. Vid driftavbrott stannar en industri med mångmiljardomsättning. Att DGC har visat att de klarar av att uppnå våra högt ställda krav på tillgänglighet och säkerhet och dessutom erbjuder kompletterande tjänster som drift av LAN och wifi gjorde det naturligt att fortsätta med DGC som leverantör, säger Björn Brånebäck, vd på BITS DATA.

– BITS DATA är en betydelsefull kund och vårt samarbete har utvecklats kontinuerligt sedan 2012. Nu utökar vi vår leverans till BITS DATA med nya tjänster och högre kapaciteter. Jag ser fram emot en ny avtalsperiod, säger, Mattias Wiklund, försäljningschef och vice vd för DGC.

Jakob Tapper, informationsansvarig DGC One AB, telefon: +46 8 506 50218 eller +46 739 81 63 33, e-post: jakob.tapper@dgc.se

DGC är en nätoperatör som utvecklar och säljer datakommunikations-, drift- och telefonitjänster i ett eget rikstäckande nät till kunder som har verksamhet på många platser. DGC startades 1991 och DGC:s aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. För mer information om DGC, se www.dgc.se.

Informationen lämnades för offentliggörande den 15 juni 2016, klockan 10.15.