DesignTorget ny helhetskund till DGC

Nätoperatören DGC har tecknat ett avtal om leverans av datakommunikations-, drift- och telefonitjänster till DesignTorget. Avtalet löper över fyra år.

DesignTorget har valt DGC som leverantör av en ny helhetslösning för sin IT-infrastruktur. DGC kommer att leverera en IP-VPN-lösning till företagets huvudkontor samt 15 butiker i Sverige och Norge. Datakommunikationslösningen kommer också att användas som bärare av den nya IP-telefonilösning som DesignTorget skall implementera. DGC kommer även att ansvara för driften av DesignTorgets butiksdatasystem och kontorsappliktioner. Lösningen innebär att DesignTorget blir en helhetskund till DGC och samlar sin datakommunikation, telefoni och drift av butiksdatasystem och kontorsapplikationer i ett och samma nät från en leverantör.

– Vi har länge planerat att skapa en bättre och mer enhetlig IT-struktur, där vi slipper ha olika delsystem placerade i skilda miljöer hos flera olika samarbetspartners. Vi är också måna om att datakommunikation och telefoni bedrivs kostnadseffektivt och bildar en plattform som klarar DesignTorgets framtida utveckling. DGC har en diger referenslista från detaljhandeln och har presenterat lösningar som vi känner starkt förtroende för, säger DesignTorgets VD Lasse Folt

– Att DesignTorget väljer DGC som leverantör av sin IT-infrastrukturlösning är mycket glädjande. Vi är en helhetsleverantör och affären med DesignTorget visar att vårt erbjudande, One Source IT, är mycket attraktivt. Att företag vill samla sina inköp och begränsa antalet leverantörer är en trend vi upplever kommer starkt. Dessutom blir företagen mer och mer beroende av sitt IT-stöd. Avbrott och informationsförluster blir kostsamma och istället för att själv göra stora investeringar i egen infrastruktur och driftpersonal blir det mer intressant för företag att köpa IT-infrastruktur som en tjänst från exempelvis DGC, kommenterar Mattias Wiklund, försäljningschef och vice VD för DGC.

DGC är en nätoperatör som erbjuder datakommunikations-, drift- och telefonitjänster till den svenska företagsmarknaden. DGC har cirka 90 anställda och omsatte under 2007 drygt 220 mkr med god lönsamhet. För mer information om DGC, se www.dgc.se.

DGC har inlett det förberedande arbetet inför en börsnotering vid OMX Nordiska Börs, med en planerad notering det närmaste året om marknadsförutsättningarna tillåter det.

Om DesignTorget
DesignTorget är en kommersiell marknadsplats med unik design, för kunder och formgivare som värdesätter form, funktion och förnyelse. DesignTorget har 15 butiker i Sverige och Norge. DesignTorget är helägt av Novax inom Axel Johnson AB. För mer information om DesignTorget, se www.designtorget.se.

För mer information kontakta:
Mattias Wiklund, vice VD DGC One AB
Telefon: +46 8 506 502 16 eller +46 70 626 28 01