DGC börjar producera egen vindkraftel

Som ett steg i DGC:s hållbarhetsarbete kommer DGC från första januari 2015 att bli vindkraftproducent

Avtalen, som ingåtts via elbolaget Bixia, innebär att DGC kommer att leasa kapacitet i två vindkraftverk. Produktionen kommer täcka cirka hälften av DGC:s nuvarande elbehov. Ambitionen är att successivt öka andelen egenproducerad vindkraftel. Övrig el köps in från andra externa vindkraftproducenter.

Som vindkraftproducent blir DGC befriad från energiskatt på egenproducerad och förbrukad el. Kostnadsbesparingen beräknas inledningsvis bli drygt 100 tkr per år.

– Energiproduktionen behöver styras om till förnybara energikällor. Vi har köpt grön el i många år men genom att bli vindkraftsproducent så bidrar vi mer aktivt till den omställningen, dessutom spar vi pengar på det, säger Jörgen Qwist, vd på DGC.

DGC är en nätoperatör som utvecklar och säljer datakommunikations-, drift- och telefonitjänster i ett eget rikstäckande nät till kunder som har verksamhet på många platser. DGC grundades 1987 och DGC:s aktie är noterad på NASDAQ Stockholm. För mer information om DGC, se www.dgc.se.

Informationen lämnades för offentliggörande den 16 december 2014, klockan 08.30.