• DGC One/

DGC får 7:e högsta miljöbetyg av börsens 250 bolag i Folksams ”Index för ansvarsfullt företagande 2013”

I Folksams Index för ansvarsfullt företagande 2013 kom DGC på 7:e plats på listan över företag med högst miljöbetyg. DGC är också den telekomoperatör som får högst miljöbetyg.

Folksams index för ansvarsfullt företagande är en studie av de svenska börsföretagens offentligt redovisade arbete med miljö och mänskliga rättigheter. I studien för 2013 har Folksam betygsatt och rankat alla 250 bolag på Stockholmsbörsens Large-, Mid- och Small Cap.

Nio av de tio företag med högst miljöbetyg är noterade på Large Cap – och ett företag, DGC, på Small Cap. Dessa företag går enligt Folksam i spetsen för hög beredskap när det gäller miljö. DGC har högst miljöbetyg inom sin bransch, telekom, och bland börsens samtliga bolag på Mid- och Small Cap. Folksam publicerar sitt index vartannat år och redan 2011 var DGC ett av företagen med högst miljöbetyg och placerade sig då på 9:e plats.

– Det är glädjande att se ett Small Cap bolag som lyckas rapportera på ett relevant och bra sätt och därmed placera sig på topplistan. DGC blir därmed också en viktig förebild för andra mindre företag, säger Carina Markow Lundberg, Chef Ansvarsfullt Ägande, på Folksam

– Det är roligt att vi återigen finns med på topplistan och därmed få ett erkännande för det arbete vi hittills har gjort inom miljö- och hållbarhet, det här är ett arbete under utveckling och det finns mycket kvar att göra, säger Jakob Tapper, informationsansvarig med ansvar för hållbarhetsfrågor på DGC.

Jörgen Qwist, vd DGC One AB, telefon: +46 708 34 28 34, e-post: jorgen.qwist@dgc.se
Jakob Tapper, informationsansvarig DGC One AB, telefon: +46 8 506 50218 eller +46 739 81 63 33, e-post: jakob.tapper@dgc.se

DGC är en nätoperatör som utvecklar och säljer datakommunikations-, drift- och telefonitjänster i ett eget rikstäckande nät till kunder som har verksamhet på många platser. DGC grundades 1987 och DGC:s aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm. För mer information om DGC, se www.dgc.se.

Informationen lämnades för offentliggörande den 21 november 2013 kl. 08.30.