DGC har tecknat service provider-avtal med Tele2 för mobila tjänster

DGC har tecknat ett service provider-avtal med Tele2 vilket ger DGC rätt att använda Tele2:s svenska 2G/3G/4G-nät för mobila tele- och datatjänster. DGC tecknade år 2011 ett liknande avtal med Telia Mobile som dock inte gav tillgång till 4G och andra viktiga tjänster som förstärkt inomhustäckning. Avtalet med Tele2 ger därmed DGC ökad konkurrenskraft hos kunder med höga krav på sin kommunikationslösning.

Genom service provider-avtalet kan DGC fortsatt erbjuda sina kunder mobila tele- och datatjänster med full integrationen mot DGC:s IP-Centrexväxel och kontakcenterplattform.

Den första skarpa leveransen tillsammans med Tele2 pågår just nu till Huddinge kommun omfattande drygt 3000 mobila anknytningar. Därutöver kommer DGC leverera fasta anknytningar till kommunen i eget nät.

De kunder som idag köper telefonitjänster från DGC i Telias mobilnät kommer att kunna ligga kvar där under kvarvarande avtalstid. DGC:s samarbete med Telia vad avser fasta nättjänster såsom stamnätsförbindelser etc. påverkas inte av det nya avtalet med Tele2.

- Vi ser mycket fram emot att samarbeta med Tele2. De erbjuder oss konkurrenskraftiga tjänster till konkurrenskraftiga priser. De har visat ett stort engagemang i leveransen till Huddinge kommun och sådant värderar vi högt. Jag tycker också att vi har kommit fram till en bra uppgörelse med Telia Mobile för de kunder som vill ligga kvar i deras nät, säger Jörgen Qwist, vd på DGC.

Jörgen Qwist, vd DGC One AB, telefon: +46 8 506 106 00, e-post: jq@dgc.se

DGC är en nätoperatör som utvecklar och säljer datakommunikations-, drift- och telefonitjänster i ett eget rikstäckande nät till kunder som har verksamhet på många platser. DGC grundades 1987 och DGC:s aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm. För mer information om DGC, se www.dgc.se.

Informationen lämnades för offentliggörande den 24 februari 2014, klockan 17.30.

DGC