DGC har tecknat ytterligare ett ramavtal med Kammarkollegiet

DGC har tecknat ytterligare ett ramavtal med Kammarkollegiet, denna gång avseende IT-drifttjänster inom området ”Användarnära funktioner” till offentlig sektor. Ramavtalet fokuserar på funktionsåtaganden för klienter, exempelvis i form av ”arbetsplats som funktion” och ”utskrift som funktion”. DGC är en av åtta leverantörer som kvalificerat sig för att teckna ramavtalet som sträcker sig över tre år med möjlighet till två års förlängning. Ramavtalsområdet beräknas vara värt cirka 400 mkr per år. För ett år sedan tecknade DGC ramavtal med Kammarkollegiet avseende ”Transmissionstjänster” och ”Fasta operatörstjänster”.

Kammarkollegiet upphandling avser att för offentlig förvaltning tillgodose det breda och allmänna behovet av ett brett utbud av IT-drifttjänster för användarnära funktioner. Ramavtalsområdet beräknas vara värt cirka 400 mkr per år och kommer att kunna användas av statliga myndigheter, samt om de anmält deltagande, kommuner, landsting och andra organisationer med anknytning till staten. Ramavtalen används genom avrop utan att den avropande organisationen behöver genomföra egna upphandlingar enlig LOU. – Vi har under de senaste tio åren levererat arbetsplatstjänster till företagsmarknaden, vi ser fram emot att erbjuda samma tjänster till den offentliga sektorn. Vi ser att dessa tjänster är en naturlig utveckling av att kundernas IT-verksamhet fokuserar allt mer på verksamhetens processer och applikationer istället för på den infrastruktur som ser likadan ut hos alla företag och offentliga förvaltningar. Trenden är tydlig - IT-infrastruktur tjänstefieras, och däri ingår arbetsplatsen, säger Jörgen Qwist, vd på DGC.