DGC leverantör av 100Gbit/s våglängdstjänster till mobiloperatören 3

DGC levererar 100Gbit/s våglängdstjänster till mobiloperatören 3. Våglängdstjänsterna är en viktig del av mobiloperatörens nationella stamnät. Avtalet sträcker sig över 6,5 år.

Under våren har DGC levererat 100 Gbit/s våglängdstjänster till mobiloperatören 3. Leveransen omfattar ett fullt redundant våglängdsnät i södra Sverige med anslutning till Köpenhamn. DGC:s leverans innefattar även Ethernetkapacitet till flera av 3:s mobilmaster i Sverige.

– DGC kommer att leverera central transmissionskapacitet i form av fullt redundant våglängdstjänst i vårt svenska stamnät nästkommande 6,5 år. Med leveransen får vi en planerad kapacitetsuppgradering till 100 Gbps-nivå, och vidare skalbarhet. Vi får också en ny leverantör på separat fiberinfrastruktur, som kompletterar befintlig leverantör och fiberinfrastruktur i vårt stamnät mellan Sverige och Danmark. När vi nu också bygger ihop stamnäten för Sverige resp Sverige-Danmark, som var för sig är fullt redundanta, får vi därmed ytterligare robusthet med skydd mot multipla samtidiga fel i nätet. Och därmed en ännu bättre kvalitet för våra kunder, säger Håkan Snis, Transmissionchef på 3.

– Vi är jätteglada över förtroendet från 3. Vi vann affären i våras och genomförde därefter en snabb leverans. Vi har de senaste åren gjort stora investeringar i vårt rikstäckande svartfiberbaserade stamnät och i vår nya våglängdsplattform vilket öppnar upp för den här typen av affärer med extremt höga bandbredder. Detta kommer att bli en spännande tillväxtmarknad för oss de kommande åren, säger Patrik Gylesjö, affärsområdeschef Datakommunikation, på DGC.

Patrik Gylesjö, affärsområdeschef Datakommunikation, DGC One AB, telefon: +46 8 506 50252, e-post: patrik.gylesjo@dgc.se

DGC är en nätoperatör som utvecklar och säljer datakommunikations-, drift- och telefonitjänster i ett eget rikstäckande nät till kunder som har verksamhet på många platser. DGC startades 1991 och DGC:s aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. För mer information om DGC, se www.dgc.se.

Informationen lämnades för offentliggörande den 8 juni 2017, klockan 08.30.