DGC levererar fiberlösningar till alla ishockeyarenor i Elitserien.

DGC har tecknat ett avtal med det norska broadcastingteknikföretaget Media Netwerk om att leverera ett 100 Mbit/s fibernät till samtliga ishockeyarenor i den svenska Elitserien. Beställare är svenska Dream Team Production som producerar samtliga sändningar från Elitserien och distribuerar dessa via DGCs fibernät till TV-kanalerna.

Samtliga bilder från svenska Elitserien i ishockey de kommande tre åren kommer att gå via DGCs fibernät. Inför elitseriesäsongen 2007/2008 har DGC levererat ett fibernät till de 12 elitserieklubbarnas arenor för överföring av matchbilder. Samtliga sändningar i SD och HD produceras av Dream Team Production AB som skickar det färdiga materialet via DGCs fibernät. Avtalet mellan DGC och Media Netwerk löper under tre år.

- Volymen i uppdraget, HD-kompatibiliteten och kravet att bygga mervärde för våra kunder tvingade fram en helt ny lösning för distributionen. DGC och Media Netwerks lösningar har gett oss det back-bone som krävs för att lägga grunden till Nordens ledande nätverk för distribution, lagring och tjänster kopplade till rörlig bild för medieindustrin, säger Johan Spindler, projektledare på Dream Team Production.

- Detta är verkligen en prestigeaffär för DGC då samtliga ishockeymatcher i Elitserien direktsänds via vårt fibernät. Våra ansträngningar inom wholesale, med nätutbyggnad, leveransbarhet och prissättning, fortsätter att ge resultat. Avtalet med Media Netwerk stärker vår verksamhet och vårt grossisterbjudande, säger Mattias Wiklund, vice VD på DGC.

Om Dream Team Production
Dream Team tar fram kundanpassade produktions- och outsourcinglösningar för medieindustrin, inklusive content management, produktion, distribution och administration. Dream Team startades 2003 genom att samägande mellan PA Gullö AB och nuvarande MediaTec Group, ett av Europas största medieteknikföretag. Dream Team består av ca 15 personer och omsätter drygt 120 mkr 2007. För mer information om Dream Team, se www.dream-team.tv.

DGC är en nätoperatör som erbjuder datakommunikations-, drift- och telefonitjänster till den svenska företagsmarknaden. DGC grundades 1987, är cirka 100 anställda och omsätter drygt 200 mkr per år med god lönsamhet. För mer information om DGC, se www.dgc.se

För mer information kontakta:
Mattias Wiklund, vice VD DGC One AB
Telefon: +46 8 506 502 16 eller +46 706 26 28 01
E-post: mattias.wiklund@dgc.se

Jakob Tapper, kommunikationsansvarig DGC One AB
Telefon: +46 8 506 502 18 eller +46 739 81 63 33
E-post: jakob.tapper@dgc.se

För mer information om Arenanätet kontakta:
Johan Spindler, exekutiv producent, Dream Team Production AB
Telefon +46 704 33 42 30