DGC storsatsar på fiber till Sveriges köpcentrum

Teknikskiftet från koppar- till fiberförbindelser är en av de tydligaste trenderna på datakommunikationsmarknaden just nu. För att möta denna efterfrågan hos butiks- och dagligvaruhandeln har DGC etablerat egna fibernoder i mer än 100 av Sveriges största köpcentrum.

– Vi är idag marknadsledande när det gäller leverans av datakommunikation till butiks- och dagligvaruhandeln och märkte tidigt av en ökad efterfrågan på högre kapaciteter. För att möta denna efterfrågan har vi etablerat egna fibernoder och fiberbaserade fastighetsnät i fler än 100 av Sveriges största köpcentrum och handelsplatser, från Ystad till Haparanda, säger Patrik Gylesjö, affärsområdeschef för datakommunikation på DGC.

Molntjänster, trådlösa surfzoner för kunder, streaming och digitala skärmar samt kameraövervakning är exempel på tjänster som driver butikshandelns behov av fiberförbindelser med högre kapaciteter.

– Med den här satsningen har vi skapat riktigt bra förutsättningar att även i fortsättningen vara butiks- och dagligvaruhandelns förstahandsval när det gäller datakommunikationstjänster. Ingen leverantör kommer ha bättre förutsättningar än vi att leverera fiberförbindelser med hög kvalitet till marknadsledande priser, fortsätter Patrik Gylesjö.

Patrik Gylesjö, affärsområdeschef Datakommunikation DGC One AB, telefon: +46 8 506 502 52 eller +46 70 713 35 87, e-post: patrik.gylesjo@dgc.se
Jakob Tapper, informationsansvarig DGC One AB, telefon: +46 8 506 50218 eller +46 739 81 63 33, e-post: jakob.tapper@dgc.se

DGC är en nätoperatör som utvecklar och säljer datakommunikations-, drift- och telefonitjänster i ett eget rikstäckande nät till kunder som har verksamhet på många platser. DGC startades 1991 och DGC:s aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. För mer information om DGC, se www.dgc.se.

Informationen lämnades för offentliggörande den 18 november 2016, klockan 08.30.