• DGC One/

DGC tecknar rekordstort avtal, skall leverera datakommunikation till Sveriges 2800 bankomater, avtalsvärde 110 miljoner kronor

DGC har tecknat avtal med EDB ErgoGroup om att leverera datakommunikation till 2800 bankomater i Sverige de kommande sju åren. Merparten av leveranserna kommer att ske under 2012, därefter sträcker sig avtalet i 5 år till utgången av 2017. Avtalet beräknas vara värt 110 miljoner kronor.

EDB ErgoGroup tecknade i mars 2011 ett avtal med Bankernas Automatbolag (BAB) om ansvaret för ATM-tjänster relaterade till företagets cirka 2800 bankomater i Sverige. DGC har i sin tur tecknat ett avtal med EDB ErgoGroup om att leverera en IP-VPN-lösning till dessa bankomater.

Bankarnas Automatbolag är ett företag bildat av Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank. Bankarnas Automatbolag skall överta bankernas automater och leverera marknadsanpassade automattjänster till kortkunder. Automattjänsterna inkluderar uttag, insättning och andra bankspecifika tjänster.

– DGC visade tidigt att de har rätt tekniska lösningar och kompetens för att klara av en sådan här stor och samhällskritisk leverans. Sedan var det viktigt för oss att hitta en partner som vi kände har rätt förutsättningar att möta våra framtida behov, inte minst vad gäller service och flexibilitet. DGC har just detta som ett av sina kärnvärden vilket vi tyckte att de även visade under hela upphandlingen, säger Tore Pettersen, ATM Service director i EDB ErgoGroup.

– Det här är en rekordstor affär för oss och en glädjens dag på DGC. Vi är stolta över det förtroende som EDB ErgoGroup visar oss och ser fram emot att jobba tillsammans med dem. Affären är ett bevis på att vårt datakommunikationsnät är så pass rikstäckande och kraftfullt att vi kan vara med och konkurrera om de allra största datakommunikationsaffärer som görs i Sverige, säger Jörgen Qwist, vd på DGC.

Jörgen Qwist, vd DGC One AB, telefon: +46 8 506 106 63 eller +46 70 834 28 34, e-post: jorgen.qwist@dgc.se

DGC är en nätoperatör som utvecklar och säljer datakommunikations-, drift- och telefonitjänster till den svenska företagsmarknaden och offentliga förvaltningar i ett eget rikstäckande nät. DGC grundades 1987 och DGCs aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm. För mer information om DGC, se www.dgc.se.

Informationen är sådan som DGC ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 21 juni 2011 kl. 08.30.

DGC